Hondenspeelweide aan Grote Kreekweg in Hulst

In juni 2024 leggen we een hondenspeelweide aan. Deze weide komt niet - zoals eerder aangegeven - aan de Beneluxweg in Hulst. Bij nader inzien blijkt het terrein aan de Grote Kreekweg – nabij woonwijk Groote Kreek – een betere plek te zijn.

Wat ging vooraf?
Het plan was om als proef op drie plaatsen in de gemeente een speelweide voor honden aan te leggen. Wat vinden inwoners daarvan? En waar moeten die komen? Om dat te weten te komen, deden we in november 2022 een onderzoek. Hieruit bleek dat er enthousiasme bestaat over de realisatie van hondenspeelweiden.

Waar komt de speelweide?
De vraag waar de hondenspeelweiden het meest wenselijk zijn, bleek lastiger te beantwoorden.
We opperden verschillende locaties. Voor slechts één locatie was er draagvlak bij de omwonenden. Dat was de Beneluxweg in Hulst. We werkten het plan voor die locatie verder uit. Daaruit bleek dat de aanleg een behoorlijke impact op het terrein en de omgeving gaf. Parkeren is ter plaatse lastig. Daarnaast was het kappen van aardig wat bomen onvermijdelijk. Verder waren bruggen noodzakelijk voor een goede bereikbaarheid. Gezien deze impact, keken we verder. Een betere locatie – met minder impact – vonden we aan de Groote Kreekweg ter hoogte van woonwijk Groote Kreek. Wijkraad Hulst Zuid is hiermee akkoord.

Wanneer is de speelweide klaar?
De speelweide leggen we in juni 2024 aan.

Waarom speelweiden voor honden?
In onze gemeente wonen zo’n 3.000 honden. Maar lang niet al die honden hebben een lekkere grote tuin waar ze vrijuit kunnen lopen. Daarom willen we speelweiden voor honden realiseren.

Wat is een speelweide voor honden?
Dat is een omheind veldje waar honden los kunnen rond lopen. Hondenbaasjes kunnen elkaar daar ook ontmoeten. Het opruimen van hondenpoep is op deze veldjes verplicht. Aan de in/uitgang van het terrein plaatsen we een afvalbak. Op de speelweide plaatsen we ook speeltuigen voor de honden. Dat doen we met hergebruikte en natuurlijke materialen. Ook plaatsen we zitbankjes.