Een toegankelijk archief

Het archief van Hulst is nu beter toegankelijk. En het zoeken en vinden van archiefstukken is makkelijker. Dit komt door een nieuw online systeem.

Digitaal toegankelijk
Tot 2009 was het Hulster archief op meerdere locaties ondergebracht. In 2009 brachten we het allemaal onder het dak van het stadhuis. In 2015 breidden we onze archiefruimten ondergronds uit. Met het digitaal toegankelijk maken van de archiefstukken zetten we een volgende belangrijke stap. Het archief is het geheugen van onze stad. En het gebruik van dat geheugen moet voor iedereen mogelijk zijn. Daarom is er nu een nieuw online systeem: https://gemeentearchief.gemeentehulst.nl Dit systeem maakt het voor iedereen mogelijk en makkelijk om onze archiefstukken te vinden en te bekijken.

Stamboomonderzoek online mogelijk
Geïnteresseerd in uw voorouders, familielijnen of andere persoonsgegevens uit het verleden? Alle bevolkingsregisters van de gemeente Hulst en de voormalige gemeenten in Oost-Zeeuws-Vlaanderen zijn nu online beschikbaar. Het gaat om de gegevens van de periode 1796 tot 1924. Dat zijn in totaal zo’n 85.000 akten en registers. Deze registers zijn vaak opgemaakt per wijk. In de registers zijn voorouders terug te vinden. Maar ook in welke wijk zij woonden en met wie zij het huis deelden. Vaak staat ook hun beroep er bij. Ook verhuizingen staan veelal vermeld in de registers.
Tot nu toe waren deze gegevens enkel in te zien op het stadhuis in Hulst. Nu kan iedereen van thuis uit een zoektocht starten. Handig, vooral ook voor mensen die in een andere hoek van ons land of buitenland wonen. Stamboomonderzoek vanuit huis is nu een stuk makkelijker!

Volgende stappen
Met het systeem dat we hanteren, is er nog veel meer mogelijk. In de nabije toekomst breiden we de online mogelijkheden verder uit. Daarbij denken we aan een online beeldbank. Daarnaast werken we aan de mogelijkheid om online met meerdere mensen te werken aan het digitaliseren van archiefstukken. Zo maken we onderzoek vanuit huis steeds makkelijker. Het doorzoeken van het archief is ook eenvoudiger en gebruiksvriendelijker.
Stap voor stap maken we ons archief steeds verder digitaal toegankelijk!