Actie 'een tegel voor een tegel'

Een tegel weghalen en vervangen door een andere tegel? Dat lijkt zinloos. Maar dat is het niet als de nieuwe tegel een zogenaamd ‘kroostegel’ is. Zaterdag 28 september 2024 delen we in onze gemeente dit soort tegels uit.

Wat is een kroostegel?
Dat is een tegel gemaakt van eendenkroos. Uit deze groene stoeptegels groeien verschillende soorten planten en bloemen. Dat kan omdat de tegel is gemaakt van eendenkroos. En juist dit blijkt een heel goede voedingsstof voor planten. De planten en bloemen in een kroostegel wisselen elkaar af in bloei en zijn meerjarig. De zaadjes vallen - nadat de planten uitgebloeid zijn - op de bodem. Daarna is het wachten op de nieuwe bloeironde.

Waarom deze actie?
Een kroostegel verfraait de omgeving en maakt die groener. Ook is het goed voor de biodiversiteit. En daar bovenop: het is circulair. Genoeg redenen dus om een gewone tegel te vervangen door een natuurlijke variant.
We vinden het als gemeente belangrijk om onze omgeving te vergroenen. Daarom doen we ook mee aan het NK Tegelwippen. Dit is een landelijke strijd tussen gemeenten om zoveel mogelijk stenen te vervangen door groen. Ook de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten doen mee.

Wie krijgen een kroostegel?
De actiedag is op zaterdag 28 september. Deze dag kan iedereen gratis een kroostegel ophalen. Dat is mogelijk bij Den Dullaert in Hulst tussen 11.00 en 15.00 uur.
De kroostegels die we uitdelen zijn speciale Zeeuwse exemplaren; gemaakt van een typisch Zeeuws bloemenmengsel.

Op 28 september staat er ook een container bij Den Dullaert. Die is voor ‘gewipte’ tegels. De ingeleverde tegels voegen we weer toe aan de website van het NK Tegelwippen. En wie weet, wordt Hulst misschien zo wel de nummer één in Zeeland!

Bij deze actie werken we samen met Natuur en milieueducatiecentrum Natuur & Zo. Zij zorgen voor de kroostegels (kostprijs 10 euro per stuk). En zij vertellen u op 28 september over vergroenen, klimaatadaptatie en biodiversiteit.