Herdenking burgerslachtoffers oorlogsgeweld

Op vrijdag 13 september is er een bijeenkomst op de begraafplaats aan de Zoutestraat in Hulst. Deze avond staat de herdenking van burgerslachtoffers die vielen door oorlogsgeweld centraal. De bijeenkomst begint om 19.00 uur. Burgemeester Ilona Jense-van Haarst is daarbij aanwezig.

80 jaar bevrijding
80 jaar geleden kwam in onze gemeente een eind aan de Duitse bezetting. Op 19 september 1944 verscheen op de toren van de basiliek en het stadhuis de rood-witte Poolse vlag. In de namiddag van 20 september 1944 was iedere hoek van Oost-Zeeuws-Vlaanderen bevrijd.

Burgerslachtoffers
Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren ook in onze gemeente gewone inwoners slachtoffer. Zo vonden zes inwoners de dood op 13 september 1944 toen de geallieerden de toren van de basiliek beschoten. Daarin hadden de Duitsers een uitkijkpost. Ook de dag nadien vond een inwoner de dood. Dat was doordat er een granaat insloeg in een pand aan de Grote Markt. Direct en indirect zorgde de oorlog voor meerdere slachtoffers onder de inwoners van onze gemeente.

Herdenking
Oudheidkundige Kring De Vier Ambachten organiseert de bijeenkomst op 13 september. Naast een toespraak zijn er deze avond oorlogsverhalen te beluisteren. Aan het eind van de bijeenkomst zijn er twee minuten stilte. Iedereen is welkom.