Erepenning in goud voor gemeentesecretaris ter Wal

Gemeentesecretaris Sylvester ter Wal kreeg op donderdag 3 oktober 2024 de Erepenning in Goud van de gemeente Hulst. Burgemeester Ilona Jense-van Haarst reikte hem deze penning uit bij gelegenheid van zijn afscheid. De gemeenteraad kende hem deze onderscheiding toe uit erkentelijkheid en dank.

De BV Hulst
Op 1 maart 2006 ging Sylvester ter Wal aan de slag als gemeentesecretaris van Hulst. Ruim achttien jaar leidde hij de gemeentelijke organisatie. Daarbij zocht hij steeds evenwicht tussen mens en middelen, ambitie en capaciteit én eenheid en diversiteit. Dit alles ten gunste van de BV Hulst in de meest brede zin. Het welbevinden van Hulst, als gemeente, als gemeenschap en
als organisatie was zijn missie.

Mensenmanager
Sylvester ter Wal profileerde zich als een bouwer en echte ‘mensenmanager’. Hij was de schakel tussen politiek, bestuur en ambtelijke organisatie. Hij wist daarin steeds balans te houden. In de vijf bestuursperioden waarin hij gemeentesecretaris was, onderging de organisatie een ingrijpend verandertraject. Daarbij maakte de digitalisering grote stappen en ontstond ook een online maatschappij. Verschillende maatschappelijke ontwikkelingen vroegen ook om aanpassing van de gemeentelijke dienstverlening. Dat pakte Sylvester ter Wal consequent en adequaat op. Denk daarbij aan de opening van de gemeentewinkel en de ontwikkeling van het klantcontactcentrum.
In het eerste decennia van de 21e eeuw waren er meerdere, noodzakelijke bezuinigingsronden. Als gemeentesecretaris begeleidde hij die processen nauwgezet. Daarbij hield hij zowel het grotere geheel als de menselijke kant in de gaten. Zijn motto was dan ook ‘met elkaar voor elkaar’. Sylvester ter Wal stuurde de gemeentelijke organisatie door het landschap van steeds veranderende regelgeving. Hij toonde krachtig leiderschap en was een inspirerend adviseur en initiator.

Blijk van erkentelijkheid en dank
De Verordening op de onderscheidingen van de gemeente Hulst biedt de mogelijkheid om een Erepenning in Goud van de gemeente Hulst toe te kennen. Deze toekenning gebeurt aan personen als blijk van erkentelijkheid en dank voor het verrichten van verdienstelijk werk gedurende een aanzienlijke tijd, of voor het verrichten van een daad of prestatie waarmee het algemeen belang is gediend, dan wel voor het blijk geven van bijzondere burgerzin.

De gemeenteraad besloot de Erepenning in Goud toe te kennen aan Sylvester ter Wal. Dat besluit nam de raad op 4 juni 2024 tijdens een besloten raadsvergadering. De raad kende de penning toe ter gelegenheid van zijn afscheid als gemeentesecretaris met ingang van 1 november 2024. De uitreiking vond plaats op 3 oktober 2024, de dag van zijn afscheid als gemeentesecretaris van Hulst.