Bouwrijp maken uitbreiding Groote Kreek dichterbij

Woonwijk Groote Kreek in Hulst is volledig volgebouwd. Om nieuwe bouwmogelijkheden te bieden, bereiden we een uitbreiding van de wijk voor.

De uitbreiding
De uitbreiding komt aan de zuidkant van de wijk. Dat is in het verlengde van de Waterstraat. Uitgangspunt is dat er 200 tot maximum 250 nieuwe woningen komen; zowel koop- als huurwoningen. Denk aan vrije kavels, starterswoningen, (half)vrijstaande woningen en seniorenwoningen. Er komt ook water, pleintjes en speelvoorzieningen.
De wijk breiden we uit in twee fasen. In de eerste fase gaat het om 133 nieuwe woningen.

Bestemmingsplan
Een bestemmingsplan geeft aan hoe we de grond op een bepaalde plaats mogen gebruiken. Om de uitbreiding van de woonwijk mogelijk te maken, moeten we het bestemmingsplan aanpassen. De plannen passen namelijk niet in het huidige bestemmingsplan. Het ontwerp van het aangepaste bestemmingsplan is klaar. Daarin staat wat er in de toekomst mag.
Vanaf 21 december 2023 tot en met 31 januari 2024 kon iedereen het ontwerp van het bestemmingsplan bekijken. Dit is het plan voor de eerste fase van de uitbreiding. We ontvingen 19 verschillende opmerkingen (zienswijzen). Eén daarvan ontvingen we 72 keer. De opmerkingen waren van bewoners van de huidige wijk Groote Kreek. Uit de opmerkingen blijkt dat zij vrezen dat de uitbreiding van de woonwijk voor verkeersoverlast zorgt. Dat gaat – zo merken ze op – ten koste van het woongenot. Belangrijk hierbij zijn met name de aanrijroutes van en naar de woonwijk.

Verkeersroutes
De opmerkingen die we ontvingen over het ontwerp bestemmingsplan nemen we ter harte. We stellen daarom voor om de huidige woonwijk en het nieuwe deel niet volledig te verbinden. Enkel fietsers en voetgangers kunnen van de huidige wijk naar het nieuwe deel. Er is geen verbinding voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer. Dit met uitzondering van de hulpdiensten.

We maken op twee punten een verbinding tussen het huidige en nieuwe deel van de wijk. Dat is aan de Alexander de Grotestraat en aan de Marco Pololaan. Daar kan ongemotoriseerd verkeer van de ene kant van de wijk naar de andere.
De aanrijroute van en naar het huidige deel van de wijk voor gemotoriseerd verkeer is via de Clingeweg. Voor het nieuwe deel van de wijk is dat via de Waterstraat. Anders is niet mogelijk. Er is dus geen aansluiting meer van de huidige wijk naar de Waterstraat voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer.

De Waterstraat richten we opnieuw in. Daar geldt 60 km per uur. We leggen een apart fietspad aan. Dat is veiliger. Op de kruising Waterstraat – Molenstraat komt een rotonde.

Vaststellen van het plan
Dit aangepaste plan leggen we voor aan de gemeenteraad. Zij beslissen of ze het plan op deze manier vaststellen. Is het plan vastgesteld en bent u het er niet mee eens? Dan is het mogelijk om beroep in te dienen bij de Raad van State.

Planning
Verwachting is dat de gemeenteraad zich tijdens haar vergadering van 13 februari 2025 buigt over het bestemmingsplan. Als de raad het plan vaststelt, starten we met de aanleg van de wegen en riolering en dergelijke in het nieuwe deel van de wijk. Het bouwverkeer rijdt enkel via de Waterstraat. Ook beginnen we dan met de verkoop van bouwkavels. Hoe we de kavels verdelen, weten we nog niet. Daarover moet het college van burgemeester en wethouders nog een besluit nemen.