Krediet en omgevingsvergunning voor flexibele huisvestingslocatie

In Hulst bereiden we een flexibele huisvestingslocatie voor aan de Spoorweg. Het eerste deel van de omgevingsvergunning verleenden we op 27 september 2024. Voor de realisatie is geld nodig. We vragen de gemeenteraad om dat beschikbaar te stellen. Met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) sloten we een intentieovereenkomst.

Verschillende doelgroepen
Op de locatie realiseren we flexwoningen. Die zijn geschikt voor verschillende doelgroepen.
De locatie is bedoeld voor de huisvesting van 150 vluchtelingen uit Oekraïne. Deze mensen verblijven al in onze gemeente. De panden waar ze verblijven, worden gesloopt. Daarnaast verhuizen de asielzoekers die momenteel in Reynaertland verblijven naar deze locatie. Tenslotte is er ruimte voor circa vijftig extra asielzoekers. Het totale aantal asielzoekers is maximaal honderd.

Omgevingsvergunning
Voor de flexibele huisvestingslocatie is een omgevingsvergunning nodig. Die vragen we aan in twee delen. Het eerste deel van de omgevingsvergunning verleenden we ondertussen. De officiële publicatie van de vergunning deden we op 1 oktober 2024. U vindt die op www.officielebekendmakingen.nl.
Dit eerste deel van de vergunning is het planologische deel. Het perceel aan de Spoorweg heeft een agrarische bestemming. Woningbouw kan daar dus niet. Met deze vergunning maken we dat wel (tijdelijk) mogelijk.
Tegen deze vergunning is bezwaar mogelijk. Dat kan tot uiterlijk vrijdag 8 november 2024.

Deel 2 van de omgevingsvergunning volgt later. Die gaat over hoe de gebouwen op het terrein komen te staan, hoe die gebouwen er uit zien, enzovoorts. Zodra we dat weten, vragen we het tweede deel van de omgevingsvergunning aan. Pas na het verlenen van die vergunning, is bouwen op het perceel aan de Spoorweg mogelijk.

Benodigd geld
Voor de realisatie van de flexibele opvanglocatie is geld nodig. Dat is voor de aankoop en inrichting van de 58 flexwoningen. Ook is geld nodig voor het geschikt maken van het terrein. Denk daarbij onder andere aan riolering, bestrating, nutsvoorzieningen en een geluidwerende wal/scherm. We bouwen ter plaatse verder ook gemeenschappelijke voorzieningen. Dat zijn kantoor- en ontmoetingsruimten.
We vragen de gemeenteraad om het benodigde bedrag beschikbaar te stellen. Dit bedrag maken we nu nog niet openbaar. Reden hiervan is dat er nog een aanbesteding volgt. Verwachting is dat de gemeenteraad het voorstel tijdens haar vergadering van donderdag 31 oktober bespreekt. De raadscommissie Algemene Bestuurlijke Zaken bespreekt het voorstel eerst. Dat is tijdens haar vergadering van maandag 14 oktober 2024. Beide vergaderingen beginnen om 19.30 uur in het stadhuis en zijn openbaar.

Hoe betaalt de gemeente de kosten? Zoals ook tijdens het participatietraject - op de plandag van 25 & 28 mei - besloten, financieren we het project met geld dat voor opvang bestemd is. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) betaalt ons een huurvergoeding voor de opvang van asielzoekers ter plaatse. Voor de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne krijgen we geld van de rijksoverheid. Met die bedragen betalen we de flexibele huisvestingslocatie.

Overeenkomst met het COA
We hebben ondertussen een intentieovereenkomst met het COA. Dat is een overeenkomst op hoofdlijnen over de opvang van asielzoekers. Hierin staan afspraken over onder andere de kosten, de huurperiode (15 jaar), het maximaal aantal asielzoekers (100), het aantal woningen (18) en het aantal asielzoekers per woning (6).
We gaan nu verder in gesprek met het COA over verschillende onderwerpen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld onderwijs, zorg en veiligheid in en om de locatie, begeleiding en dagbesteding. Ook daarover maken we afspraken. Die schrijven we neer in een bestuursovereenkomst.

Blijven informeren en communiceren
We blijven in gesprek. Dat doen we met de gemeenteraad, met de kern- en werkgroepen én met de direct omwonenden. Daarnaast blijven we de omwonenden en ondernemers ter plaatse informeren. Dat doen we onder andere via nieuwsbrieven. Ook persoonlijke gesprekken vinden we belangrijk. Zij die daaraan behoefte hebben, kunnen dit laten weten via info@gemeentehulst.nl – onder vermelding van ‘persoonlijk gesprek Spoorweg’.