Opbrengst van de 'Tour Inulst'

Wat voor kansen zien onze inwoners voor hun omgeving? Waar liggen mogelijkheden? Waar moet aandacht voor zijn? Wat vinden zij belangrijk? Met die vragen in gedachten keken we dit voorjaar naar onze gemeente. Samen met inwoners – tijdens de Tour Inulst. Wat zij vonden en zeiden, zetten we op een rijtje.

Deelname
De Tour was online én offline. Meedoen was mogelijk tijdens één van de dorps/wijkgesprekken. Ook was dat mogelijk via ons participatieplatform https://doemee.inulst.nl.
In totaal namen zo’n 230 inwoners deel aan de Tour Inulst.

Het waarom van deze Tour
De gemeente Hulst werkt aan diverse visies en beleidsplannen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de omgevingsvisie, woonzorgvisie, duurzaamheidsbeleid en het accommodatiebeleid. Hierbij gaat het ook steeds over onze leefomgeving. Op voorhand in gesprek gaan met onze inwoners en ondernemers vonden we belangrijk. Zo weten we wat er speelt.

Wat we ophaalden
We verdeelden wat de deelnemers tijdens de avonden vertelden in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld wonen & zorg, duurzaamheid & klimaat, leefbaarheid en voorzieningen. De antwoorden van de enquête zetten we zoveel mogelijk in grafieken. De enquêtes waren voor ieder dorp hetzelfde. Ook konden deelnemers hun antwoorden nog aanvullen.

Onderstaand een greep uit onderwerpen die vaak aan bod kwamen. Er is uiteraard veel meer gezegd. Het totale overzicht vindt u in het rapport op https://doemee.inulst.nl onder ‘Tour Inulst’.

Wonen & zorg

• Kenmerken van prettig wonen zijn: rust, ruimte, veiligheid, saamhorigheid, vrijheid en verenigingsleven.
  • Behoefte aan kleinschalige woonvormen in eigen kern. Bijvoorbeeld hofjes en wonen in combinatie met zorg. Maar ook (pre)mantelzorgwoningen zijn belangrijk.
  • Mix van doelgroepen en leeftijd is belangrijk in de woonwijken.
  • Meer voorlichting aan ouderen over zorg, boodschappen, huishoudelijke hulp, activiteiten, enzovoorts. Deze ook goed faciliteren, bijvoorbeeld door thuiszorg.
  • Voorkeur voor permante bewoning in plaats van tweede woningen om de levendigheid in een dorp te behouden.

Leefbaarheid

• Inwoners trots op de natuur, polders, lokale voorzieningen, historie en culturele elementen van hun woonkern. Er is wel behoefte aan verbetering van bepaalde faciliteiten.
  • 73% van de deelnemers voelt zich veilig in de eigen buurt of kern. Dat houdt ook in dat 27% zich niet altijd veilig voelt. Dat gaat over verkeersveiligheid en sociale veiligheid.
  • 64% van de deelnemers heeft hulp in de buurt of kern beschikbaar via vrienden, familie of kennissen. Ook daar valt nog winst te behalen. Dat is mogelijk door het zoeken van extra sociale verbindingen tussen bewoners. Dit hangt samen met de laatste stelling waarvan (slechts) 44% aangeeft dat er veel sociale verbinding is in de leefomgeving.

Voorzieningen

• Invulling van leegstaande kerken blijft een zorg. Bekijk mogelijke nieuwe functies.
  • Mobiliteit en bereikbaarheid van voorzieningen is belangrijk. Zeker wanneer ze wegvallen in bepaalde dorpen. Zorg voor voldoende flexibele vervoersmogelijkheden.
  • Moeilijk om vrijwilligers en bestuurders te vinden voor stichtingen en andere organisaties.
  • Houd bestaande voorzieningen zoveel mogelijk in stand.
  • Faciliteer voldoende openbare ontmoetingsruimten.
  • Toerisme is goed voor Hulst en haar economie. Behoud wel te allen tijde de balans. De leefbaarheid van een kern mag daardoor niet onder druk staan.

Duurzaamheid en klimaat

• Veel inwoners zijn al bezig met het verduurzamen van de eigen woning.
  • Geef voorlichting en financiële ondersteuning (bijvoorbeeld subsidies). Maak een visie voor de verduurzaming van woningen.
  • Eigenaren van huizen met een laag energielabel stimuleren om aan de slag te gaan met verduurzaming.
  • Energiebank is goede hulp. Nog meer onder de aandacht brengen.
  • Extra opvang regenwater.
  • Inwoners meer bewust maken van belang van verduurzaming en stimuleren hun eigen tuin/dak te vergroenen.

Communicatie

• Betrek inwoners zoveel als mogelijk. Houd rekening met hun wensen. Geef wel vooraf duidelijk de kaders aan waarbinnen meedenken mogelijk is. Zorg voor goede communicatie.