Herinrichting Steenstraat en Overdamstraat in Hulst van start

De huidige inrichting van de Steenstraat in Hulst is niet meer van deze tijd. Ook zijn de materialen verouderd en versleten. Daarom richten we de straat opnieuw in. Dat doen we in de periode van 4 november 2024 tot eind februari 2025. We richten ook een deel van de Overdamstraat opnieuw in. Dat is het deel tussen de Frans van Waesberghestraat en de 's-Gravenhofstraat.

Hoe komt de Steenstraat er uit te zien?
De Steenstraat krijgt twee verschillende delen:
    1. Deel vanaf de Grote Markt tot de Korte Nieuwstraat.
     2. Deel vanaf de Korte Nieuwstraat tot de Vismarkt.
Het eerste gedeelte - ter hoogte van de basiliek - richten we in als plein. Alles krijgt één niveau. We maken gebruik van één en hetzelfde bestratingsmateriaal. Dat is natuursteen. De huidige parkeervakken verdwijnen. Dit gedeelte van de Steenstraat wordt wandel- en verblijfsgebied. De auto is er te gast. Het krijgt een fraaie, luxe uitstraling. De ‘Leugenhoek’ passen we niet of nauwelijks aan.

In het tweede gedeelte komt de rijbaan iets lager te liggen dan de loopzones. Op de kruispunten komen verhoogde plateaus. Die werken snelheidsbeperkend. De rijbaan maken we van straatbakstenen. De loopzones voeren we uit in grijze natuursteen. De huidige natuurstenen tegels langs de gevels blijven liggen. Op dit gedeelte blijft het wel mogelijk om te parkeren. Dat is aan de rechterkant van de Steenstraat (zijde even huisnummers).
Op enkele brede delen in de straat komen beugels om fietsen te plaatsen, vuilbakken en bankjes.

Hoe komt de Overdamstraat er uit te zien?
Het gaat om het deel van de straat tussen de Frans van Waesberghestraat en de ’s-Gravenhofstraat. Hier verandert er niet zo veel. Rijbaan en trottoir voeren we uit in straatbakstenen. Wat wel wijzigt, is dat ook hier plateaus komen. Dat is om de snelheid van het autoverkeer te remmen. Dit verbetert – zeker ook ter hoogte van de bioscoop -  de verkeersveiligheid.

Komt er ook groen?
Meer groen in de binnenstad is een nadrukkelijke wens. Het planten van bomen is in de Steenstraat niet mogelijk. Dat komt door het smalle profiel en de ligging van kabels en leidingen. In plaats daarvan plaatsen we grote boombakken met beplanting en bomen.

Welk verkeer is toegestaan?
De Steenstraat en Overdamstraat blijven na afronding van de werkzaamheden toegankelijk voor alle verkeer. Gemotoriseerd verkeer in één richting: vanaf de Grote Markt richting de Nieuwe Bierkaai. Fietsers in twee richtingen.
Na de herinrichting blijft de maximum snelheid 15 kilometer per uur.

Wanneer starten de werken?
De werken starten op maandag 4 november 2024. We voeren het werk in drie fasen uit. Dat doen we om de overlast te beperken.

De fasen zijn:
Fase 1: Steenstraat - deel vanaf de Grote Markt tot en met het kruispunt met de Korte Nieuwstraat.
Fase 2: Steenstraat – deel vanaf de Korte Nieuwstraat tot aan de Frans van Waesberghestraat.
Fase 3: Overdamstraat - deel vanaf het kruispunt met de Frans van Waesberghestraat tot aan ’s-Gravenhofstraat.

Fase 1 start op maandag 4 november. Deze duurt tot ongeveer half december.

Is er verkeershinder?
Vanaf 4 november is de Steenstraat afgesloten voor het doorgaande verkeer. We leiden het verkeer om via de Kleine Bagijnestraat, Nieuweweg en Godsplein.
De Korte Nieuwstraat en Basiliekstraatje zijn bereikbaar via de Lange Nieuwstraat. Daar draaien we de rijrichting om.
De Overdamstraat is tijdens de eerste twee fasen bereikbaar via de Frans van Waesberghestraat.
Tijdens de kerstperiode – vanaf vrijdag 20 december 2024 tot en met zondag 5 januari 2025 – is de Steenstraat open voor het verkeer.

Wat gaat DNWG doen?
DNWG start op maandag 21 oktober 2024 met werkzaamheden in de Steenstraat. Zij leggen nieuwe elektriciteitskabels aan. Deze werkzaamheden vinden in het trottoir en parkeervakken plaats. Het is niet nodig om de Steenstraat hiervoor af te sluiten.
DNWG is eind 2024 klaar met deze werkzaamheden.