Versterk de Scheldekust

Het projectgebied beslaat het kustgebied van Hulst, gelegen langs de 31 kilometer lange kustlijn van de Westerschelde. Met dit project wil de gemeente Hulst de Westerscheldekust verder ontwikkelen om de toeristische mogelijkheden optimaal te benutten en de leefbaarheid te versterken. De dorpen langs de Schelde, elk met hun eigen identiteit en DNA, worden ‘ankerplaatsen’ waar iets te zien, te doen en te beleven is. Daartussen liggen ‘belevingspunten’. De Westerscheldekust wordt een aaneenschakeling van interessante plekken.

Met de inwoners en belanghebbenden van de Scheldekust hebben de gemeente Hulst, provincie Zeeland en Grenspark Groot Saeftinghe meerdere bijeenkomsten georganiseerd. Tijdens verschillende schetssessies is getekend aan de toekomst van zes dorpen: Ossenisse, Kreverhille, Walsoorden, Paal, Baalhoek en Emmadorp. Hierbij stond steeds de overgang van het dorp naar de Schelde, van zoet naar zout, centraal.

In Walsoorden, Zeedorp en Emmadorp zijn we in 2023 gestart met werkzaamheden op het terrein. De werken zijn er inmiddels vergevorderd.

Verder voeren we dit jaar de plannen in Baalhoek uit. In Kreverhille bekijken we samen met de inwoners een laatste maal of ingrepen wenselijk zijn. Voor Paal ligt een ambitieus schetsontwerp klaar. Voordat dit (deels) gerealiseerd kan worden moet er nog het een en ander gebeuren. Als alles goed verloopt zal dit ten vroegste in 2025 plaatsvinden.

Emmadorp
In Emmadorp vormen het Dijkhuis en de nieuwe vlonderpaden een indrukwekkende entree voor het Verdronken Land van Saeftinghe en boegbeeld voor Emmadorp. Een plattegrond van het natuurgebied en omgeving werd net voor het evenement Emmadorp Buiten-Gewoon op de vloer van het Dijkhuis neergelegd.

Op de planning
In het najaar plaatsen we banken en tafels in het Dijkhuis. De infopanelen en ligbank volgen later.
Binnendijks (ver)plaatsen we enkele picknicksets. Daarnaast worden ook veeroosters en hekwerk geplaatst. Helemaal passend bij de identiteit van Emmadorp kunnen er weer schapen op de dijk grazen. Binnendijks wachten we met het aanleggen van het tegelwerk tot we meer inzicht hebben in het vertragend effect en de robuustheid van het tegelwerk in Walsoorden.

Walsoorden
In Walsoorden ziet u vanaf de tribunetrap en steiger schepen uit alle hoeken van de wereld passeren. Net voor de zomer plaatsten we bankjen, leuningen en oplaadpunten in de fietsnietjes op de dijkovergang. Ook de shipfinder staat. Helaas vertoont deze wat problemen. Er wordt gewerkt aan een oplossing.

Op de planning
In het najaar leggen we binnendijks geribbelde tegels over de weg. Verder brengen we in de leuningen van het trappenwerk verlichting aan. Op de veerstoep komen picknickgelegenheiden. Fietsers maken we met borden langs het fietspad attent op de gedeelde ruimte die ze benaderen. Het inzaaien van de bloemstroken lukte dit voorjaar niet door de aanhoudende regen. Komend voorjaar hopen we de stroken in te zaaien.
Vorig jaar brachten we met de dorpsraad Walsoorden de wensen voor extra infrastructuur langs de Scheldekust in kaart. Op dit moment zoeken we een partij die onder andere zitbanken, richtingaanwijzers en het gedicht in cortenstaal kan produceren.

Ossenisse
Het ontwerp voor de vitrinekasten op de steiger is klaar. Deze worden in productie gebracht. Net als de vuilbakken en extra zitbank op de kop van de steiger. In het najaar willen we deze plaatsen.
Daarnaast leggen we de bestrating binnendijks aan. Het tegelwerk dat aangelegd wordt, moet het verkeer vertragen. In Walsoorden testen we dit met een geribbelde tegel, in Zeedorp met een vlakke tegel. Op verzoek van de dorpsraad Ossenisse leggen we ook twee parkeervakken (in doorgroeistenen) aan.

Vorig jaar brachten we met de dorpsraad de wensen voor extra infrastructuur langs de Scheldekust in kaart. Op dit moment zoeken we een partij voor de productie van onder andere zitbanken, picknickgelegenheden en richtingaanwijzers. Aan gemaal Kampen plaatsen we, in overleg met natuurbeschermingsvereniging de Steltkluut, een vogelkijkwand.

Kreverhille
In Kreverhille is in eerste instantie met de bewoners een schetsontwerp gemaakt. Vervolgens zijn er nog enkele gesprekken geweest met een kleinere werkgroep in relatie met de bezwaren die er zijn rond de radartoren. In het najaar plannen we een bijeenkomst met de brede groep bewoners om tot een definitief ontwerp te komen dat we in 2025 kunnen uitvoeren. Gedacht wordt aan enkele binnendijkse parkeerplaatsen, tegen de dijk, onder de radartoren en nog enkele kleine elementen.

Baalhoek
Voor de plannen in Baalhoek is de omgevingsvergunning verworven en een aannemer aangesteld. In het dorp richten we een rustpunt in, pakken we de 'rondpunten' aan en vergroenen we de omgeving. Langs de dijk remmen we het aankomende verkeer af door de aanleg van drempels. Fietsnietjes nodigen fietsers uit om halt te houden en de buitendijkse rustpunten te ontdekken.

Paal
Voor Paal ligt een ambitieus schetsontwerp klaar. Om dit (deels) te realiseren, zijn nog heel wat stappen nodig. Sinds de update van januari vonden gesprekken met het waterschap plaats. Hun bijdrage en reactie geven we een plats in de finale plannen. Daarnaast voerden we gesprekken rond de invulling van de parkeerplaats in Paal-Noord. Dit blijft een uitdaging, we zetten de gesprekken voort. Verder, onderzoeken we of er andere subsidiemogelijkheden zijn. Zo verkennen we de mogelijkheden voor een nationale subsidie waarin ook het getijdenhaventje kan passen.

Realisatie, wanneer alles goed verloopt, verwachten we ten vroegste in 2026 op te kunnen starten.

 

lgo's eu subsidiesLogo regiodeal