De kerken in de gemeente Hulst en hun toekomst

De gemeente Hulst telt veel kerken. Gebouwen die ook beeldbepalend zijn voor de verschillende dorpen. Hoe moet het met die gebouwen in de toekomst? Die vraag stond centraal tijdens het maken van de toekomstvisie voor de kerken in onze gemeente. Dat document is nu klaar.

Uitdaging
In heel Nederland loopt het aantal kerkbezoeken terug. Ook in onze gemeente. Daardoor zijn er onvoldoende inkomsten voor het onderhoud van de gebouwen. Wij vinden het belangrijk dat de kerkelijke gebouwen behouden blijven. We zijn ons bewust van de grote uitdaging die dat met zich meebrengt. Daarom maakten we een visie op de kerkgebouwen. Dat deden we samen met de kerkeigenaren en Erfgoed Zeeland

Inventarisatie
In totaal zijn er 18 kerkgebouwen in onze gemeente. Daarvan zijn er nog elf in gebruik voor religieus doel. Een belangrijk onderdeel was het in beeld brengen van de bouwkundige staat van de verschillende kerkgebouwen. Ook keken we naar de huidige functie van de gebouwen. Tenslotte was het inzichtelijk maken van de financiële mogelijkheden om de gebouwen te onderhouden deel van de inventarisatie.

De visie
Wij vinden het behoud van de gebouwen heel belangrijk. Daarom leggen we onszelf de taak op om ons in te spannen de kerken te behouden. De belangrijkste verantwoordelijkheid ligt echter bij de eigenaar van het kerkgebouw. Bij 13 kerken is binnen vijf jaar actie nodig. Bij deze kerken ligt de prioriteit. Dat zijn de kerken in Heikant, Clinge, Nieuw Namen, Hengstdijk, Lamswaarde, Vogelwaarde (2), Kloosterzande (2), Sint Jansteen en Graauw. Daarnaast ook de basiliek in Hulst en de kapel in Kapellebrug.

Uitvoeringsplan
Het in stand houden van de kerken is vooral maatwerk. Daarom maakten we een stappenplan voor kerkeigenaren en een ‘menukaart’. Deze menukaart geeft weer op welke punten we als gemeente kunnen bijdragen. Dat zijn:

• Kennisdelen onder kerkeigenaren;
  • Onderzoeken waarden van beschermingswaardige kerken;
  • Cofinanciering bij het zoeken van een nieuwe bestemming voor een kerk;
  • Cofinanciering bij het participatietraject (meedenken/doen);
  • Cofinanciering om inzicht te krijgen in de onderhoudsstaat van de kerk;
  • Subsidieregeling voor onderhoud, restauratie, kerkbehoud en nevenfuncties;

Financiële bijdrage
Voor het uitvoeringsplan is geld nodig. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om hiervoor voor de komende vijf jaar 815.500 euro beschikbaar te stellen.
De raadscommissie Ruimte buigt zich over dit voorstel tijdens haar vergadering van dinsdag 3 september 2024.