We herdenken de bevrijding in Hulst en Kloosterzande

Vandaag is het 80 jaar geleden dat onze gehele gemeente was bevrijd. Het waren Poolse soldaten die ons in 1944 verlosten van de Duitse bezetters. Daar staan we vandaag bij stil.

Voor het stadhuis hangt de hele dag de Poolse vlag als eerbetoon aan de Poolse bevrijders. Het carillon van de Basiliek speelt vandaag het Pools volkslied.

Burgemeester Ilona Jense-van Haarst legde – samen met wethouder Gino Depauw - in het stadhuis een bloemstuk bij de gedenkplaat van de Poolse bevrijders.
In Kloosterzande legde loco-burgemeester Jean-Paul Hageman bloemen. Dat deed hij – samen met wethouder Gino Depauw - bij het herdenkingsmonument op het Poolsplein in Kloosterzande.
Ook namens de familievereniging van de 1e Poolse Panterdivisie waren er bloemen.
Na het leggen van de bloemen was er een moment stilte. Een moment waarbij de gedachten gingen naar onze Poolse bevrijders en alle oorlogsslachtoffers, in de meest brede zin van het woord.