Gemeentebegroting 2025: Ruimte voor investeringen

Onze gemeentebegroting 2025 is klaar en sluitend. Ook voor de jaren 2026, 2027 en 2028 laat de meerjarenraming positieve cijfers zien. Er is ruimte voor de bouw van brandweerkazernes in Kloosterzande en Vogelwaarde, voor investeringen in wegen én indexering van subsidies voor verenigingen en stichtingen. ‘De gemeente Hulst heeft haar financiële zaken goed op orde. Er is ruimte voor investeringen. Ook voor nieuwe grote - nog verder uit te werken - projecten reserveren we geld. Dit ondanks dat we van het Rijk veel minder geld krijgen.’, aldus wethouder van Financiën, Denis Steijaert.

Geplande investeringen
In de begroting 2025 is onder andere geld beschikbaar voor de nieuwbouw bij het Reynaertcollege. Daarbij hoort ook het vernieuwen van de Zuidhal Den Dullaert. Verder is er geld voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne/gemeentewerkplaats in Kloosterzande, de verbetering van de haven in Walsoorden en het project Versterk de Scheldekust. Ook voor onze straten en rioolstelsels is geld beschikbaar. Bijvoorbeeld voor de herinrichting van de Absdaalseweg, Truffinoweg en Zandstraat in Hulst én voor nieuwe riolering in Ossenisse/Zeedorp. De investeringsplannen hiervoor leggen we binnenkort voor aan de gemeenteraad. In 2027 reserveren we alvast geld voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne in Vogelwaarde.

Daarnaast storten we in de jaren 2025 tot en met 2028 ruim 20 miljoen euro in onze algemene reserve, onze spaarpot. Dat is mogelijk dankzij het verwachte dividend van de Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij. Het geld uit de reserve is eventueel te gebruiken voor onder andere de projecten die voortkomen uit het accommodatiebeleid, de Dullaertwijkvisie, het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs, zwembad Reynaertland en de verduurzaming gemeentelijke gebouwen. Deze projecten moeten we nog verder uitwerken.

Rijksinkomsten en lokale lasten
Het Rijk geeft vanaf 2026 fors minder geld aan gemeenten. Voor onze gemeente is dat ongeveer 3,5 miljoen euro minder. Dit veroorzaakt een financieel ravijn. Ondanks dat en ondanks de oplopende prijzen van vele dingen, is het gelukt voor onze inwoners een stijging van de woonlasten voor 2025 te beperken. Dat lukt doordat we een deel van het verwachte dividend van de Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij inzetten. De meeste gemeentelijke belastingen stijgen met 3%.

Ook is onze gemeente nog altijd nadeelgemeente als gevolg van de nieuwe verdeling van het Gemeentefonds. Daarbij kende het Rijk een maximale verhoging van 37,50 euro per inwoner toe. Echter op basis van de uitkomsten van onderzoek naar die nieuwe verdeling zou onze gemeente recht hebben op een veelvoud daarvan. Het is onduidelijk of het Rijk dit in de toekomst alsnog compenseert.

Besluitvorming
Besluitvorming over de gemeentebegroting 2025 verwachten we in de raadsvergadering van donderdag 14 november 2024. In de vergadering van de raadscommissie Middelen vindt de voorbespreking plaats. Die vergadering is op 7 november 2024.