Blauwalg op aantal plaatsen in Hulst

In onze gemeente constateren we op een aantal plaatsen blauwalg. Dat is onder andere zo in de Binnenvest in Hulst. Maar ook enkele vijvers in onze gemeente vertonen tekenen van blauwalg. Waterschap Scheldestromen en de gemeente Hulst adviseren om contact met het water te vermijden. Daar waar we blauwalg vaststellen, plaatsen we waarschuwingsborden.

Advies
Het waterschap en de gemeente raden aan zelf oplettend te zijn. Vermijd contact met water waar blauwalg is. We adviseren om niet te zwemmen, ook honden niet. Verder adviseren we ook om niet te vissen op locatie waar blauwalg is.

Natuurlijk verschijnsel
Blauwalg is een natuurlijk verschijnsel. Dat komt voor in warme, droge perioden. Vaak wanneer de watertemperatuur boven de twintig graden komt. Aanwezigheid van Blauwalg is zeer afhankelijk van omstandigheden. Het kan per dag verschillen.

Contact met dit water
Voorkom contact met water waarin de blauwalgen voorkomt. Dat leidt mogelijk tot huidirritatie, zoals jeuk en rode vlekken. Als mensen of dieren het water via de mond binnen krijgen, kan het maag- en darmklachten veroorzaken. De gevoeligheid bij mensen is zeer verschillend. Kwam u toch in contact komen met water dat blauwalgen bevat? Pas dan een normale hygiëne toe, zoals handen wassen en/of douchen.

Kenmerken blauwalg
De kenmerken van water waarin blauwalgen voorkomen zijn:

• Het water ziet er uit als groene soep.
  • Er is blauw schuim te zien.
  • Er vormt een drijflaag.
  • Het stinkt.

Bij water met deze kenmerken is de kans groot dat het om blauwalg gaat.
Blauwalg is een bacterie die giftige stoffen produceert. Daar kunnen mens en dier ziek van worden. Blauwalg komt met name in zoet water voor.

Vragen
Voor vragen kan men terecht bij Waterschap Scheldestromen, op tel. 088 246 10 00. Of bij de gemeente Hulst op tel. 14 0114.