Paspoort of identiteitskaart, verloren of gestolen
Scroll naar
Bent u uw paspoort of identiteitskaart verloren? Dan kunt u dit melden bij de gemeente. Zij maken een vermissingsdocument voor u op. U hoeft hiervoor geen aangifte te doen bij de politie.
Is uw paspoort of identiteitskaart gestolen ? Voorkom fraude of misbruik en doe meteen aangifte bij de politie. Zij maken een proces-verbaal op van de diefstal.
Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee.
Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. Bij terugkomst kunt u dit melden bij de gemeente. U hoeft hiervoor geen aangifte te doen bij de politie.
Let op! Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt hiermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentewinkel ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.
Kosten
Een paspoort voor personen tot achttien jaar kost € 63,40
Een paspoort voor personen van achttien jaar en ouder kost € 83,85
Een identiteitskaart voor personen tot achttien jaar kost € 40,90
Een identiteitskaart voor personen van achttien jaar en ouder kost € 75,80
Het is mogelijk een paspoort of identiteitskaart met spoed aan te vragen. Als u het reisdocument vóór 14.00 uur aanvraagt, kunt u het meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt dan een toeslag van € 57,05.
Bijzonderheden
- Voorkom fraude met uw identiteitsbewijs
- Meer informatie over vermiste reisdocumenten op Rijksoverheid.nl
- Meer informatie over het 24/7 BZ contactcenter
Wetten
Aanpak
U kunt de melding van vermissing digitaal doen. Hiervoor heeft u wel een DigiD code nodig. Uw gestolen of vermiste document wordt geregistreerd om fraude en misbruik te voorkomen. Hiervan krijgt u een bevestiging. Daarna kunt u direct naar de gemeente gaan voor de aanvraag van een nieuw reisdocument. U moet hiervoor een afspraak maken.
Vindt u na het versturen van de verklaring toch uw reisdocument weer terug? Dan moet u het document inleveren bij de gemeente. Het document is namelijk ongeldig en wordt door de gemeente vernietigd.
Voor de aanvraag van een nieuw reisdocument neemt u mee:
• 1 goedgelijkende kleurenpasfoto die op het moment van de aanvraag maximaal 6 maanden oud is
• Voldoende geld (u moet uw rijbewijs betalen bij de aanvraag, u kunt contant of met uw pinpas betalen.)
• Formulier toestemming reisdocument minderjarige
• Formulier verklaring vermissing reisdocument met DigiD