Paspoort of identiteitskaart, verloren of gestolen
Scroll naar
Bent u uw paspoort of identiteitskaart verloren of is het gestolen? Dan moet u dit zo snel mogelijk aan de gemeente doorgeven. Dit is nodig om misbruik ervan te voorkomen. Deze melding is definitief. Na deze melding kan het document niet meer worden gebruikt omdat het ongeldig is. Als u het terugvindt, moet u het inleveren bij de gemeente.
Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan.
Kosten
Doorgeven van vermissing (verloren of gestolen) van een paspoort of identiteitskaart is gratis.
Bijzonderheden
- Voorkom fraude met uw identiteitsbewijs
- Meer informatie over vermiste reisdocumenten op Rijksoverheid.nl
- Meer informatie over het 24/7 BZ contactcenter
- Nederlandwereldwijd.nl
Wetten
Aanpak
U kunt de vermissing van uw document met DigiD doorgeven via het formulier Vermissingreisdocument.
Wat u moet weten
De persoon van wie het paspoort of de identiteitskaart kwijt of gestolen is moet zelf inloggen met DigiD. Dit geldt ook voor kinderen tot en met 17 jaar. Heeft u of uw kind geen DigiD, maak dan zo snel mogelijk een afspraak voor de aanvraag van een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart. U kunt dan meteen de vermissing doorgeven.
Inlogfunctie identiteitskaart blokkeren
Met een identiteitskaart die is afgegeven na 4 januari 2021 kunt u inloggen via Digid . Als u uw identiteitskaart kwijt bent, dan is het belangrijk dat u de inlogfunctie laat blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD Helpdesk.