Aangifte doen van overlijden

Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren.

De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.

Voorwaarden

Na het overlijden moet u 36 uur wachten voordat u de overledene mag begraven of cremeren. Maar de begrafenis of crematie mag niet meer dan 6 werkdagen na het overlijden zijn.

Wilt u de overledene eerder of later begraven of cremeren? Dan heeft u toestemming van de burgemeester nodig.

Kosten

Aan de aangifte van overlijden zijn geen kosten verbonden. Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 17,10.

Aanvraag

U doet persoonlijk aangifte bij de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden. De uitvaartondernemer kan ook digitaal aangifte doen..

Aanpak

U moet een overledene binnen 6 werkdagen laten begraven of cremeren

U doet persoonlijk aangifte van overlijden: 

  • Maak hiervoor online een afspraak of bel naar ons algemene nummer: 14 0114.
  • Neem bij de afspraak het volgende mee:
    - Bij een natuurlijke doodsoorzaak: een A-verklaring en 
    een B-verklaring van de arts die de dood heeft vastgesteld. Soms geeft de gemeentelijk lijkschouwer de verklaringen. De B-verklaring is voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). U mag de envelop met de B-verklaring erin niet openmaken.
    - Een geldig identiteitsbewijs
  • Het verlof tot lijkbezorging en het uittreksel van de overlijdensakte krijgt u mee.
  • U betaalt het uittreksel van de overlijdensakte bij de afspraak.

U doet digitaal aangifte van overlijden. Dit is alleen mogelijk voor de uitvaartondernemer.

  • Log in met uw eHerkenning. 
  • Vul de gegevens in en upload de A-verklaring en eventueel een B-verklaring.
  • Vul in welke documenten u nodig heeft. Bijvoorbeeld het verlof tot lijkbezorging en het uittreksel van de overlijdensakte. Deze documenten worden digitaal verstuurd.
  • U betaalt het uittreksel van de overlijdensakte online bij de aanvraag.

 

Dit wordt door de GGD en de gemeente geregeld:

  • bij een niet-natuurlijke doodsoorzaak: een verklaring van geen bezwaar crematie/begrafenis, afgegeven door de officier van justitie
  • als u een crematie of begrafenis wilt uitstellen of vervroegen: toestemming van de burgemeester
  • als de overleden persoon in een andere gemeente of een ander land woonde. Dan hoeft u het overlijden niet zelf door te geven aan deze gemeente of dit land. Dit doet de gemeente waarin de persoon is overleden.

Overlijdt iemand die in Nederland staat ingeschreven in het buitenland, dan moet dit aan de woongemeente van de overledene worden doorgegeven. Dit moet worden gedaan door de echtgenoot, de geregistreerde partner of de nabestaanden tot en met de tweede graad.