Afschrift (kopie van akte) burgerlijke stand aanvragen
Een levensgebeurtenis zoals geboorte, huwelijk, overlijden of echtscheiding wordt door de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden vastgelegd in een akte. Deze akte blijft in die gemeente.
U kunt van de akte een kopie (afschrift) aanvragen als de gebeurtenis in de gemeente Hulst heeft plaatsgevonden. Heeft de gebeurtenis plaatsgevonden in een andere gemeente dan Hulst, dan vraagt u in die andere gemeente het afschrift aan.
U kunt de volgende afschriften burgerlijke stand aanvragen:
- Geboorteakte van uzelf en uw kind
- Huwelijksakte van uzelf en uw partner
- Partnerschapsakte van uzelf en uw partner
- Echtscheidingsakte van uzelf en uw partner
- Beëindiging geregistreerd partnerschapsakte van uzelf en uw partner
- Overlijdensakte van uw partner, kind en ouders
Heeft u een afschrift voor in het buitenland nodig? Dan geeft u “internationaal” aan bij de aanvraag.
Kosten
Een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand kost € 17,10
Aanvraag
Een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand vraagt u aan bij de gemeente. U doet dit bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Een geboorteakte vraagt u bijvoorbeeld aan in de gemeente waar u geboren bent.
Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand kan digitaal, met of zonder DigiD, aangevraagd worden. U kunt het uittreksel ook in de Gemeentewinkel aanvragen. Hiervoor moet u een afspraak maken.
Termijn
De gemeente stuurt binnen 3 werkdagen het uittreksel of afschrift naar u op. Woont u in het buitenland? Houd er rekening mee dat de postbezorging langer kan duren.
Heeft u het uittreksel of afschrift eerder nodig? Bezoek dan de gemeente. U krijgt het meteen mee.
Aanpak
U vraagt een afschrift van de burgerlijke stand digitaal, met DigiD, aan via het formulier Aanvragen afschrift burgerlijke stand. U krijgt het afschrift toegestuurd.
U kunt het afschrift ook in de gemeentewinkel aanvragen. Hiervoor moet u een afspraak maken.