Veel gestelde vragen en antwoorden over de flexibele huisvestingslocatie aan de Spoorweg in Hulst

1.Waarom opvangplaatsen voor asielzoekers in onze gemeente?
2.Er is een nieuw kabinet. Wat voor effect heeft het regeerprogramma op de opvang in onze gemeente?
3.Vangt onze gemeente op dit moment asielzoekers op?
4.Vangt onze gemeente vluchtelingen uit Oekraïne op?
5.Wat is het verschil tussen een crisisnoodopvang, een noodopvang en AZC?
6.Wat is het COA?
7.Waarom is een nieuwe huisvestingslocatie nodig in onze gemeente?
8.Verhuizen de Oekraïnse vluchtelingen die nu bij particulieren zijn gehuisvest ook naar deze nieuwe locatie aan de Spoorweg?
9.Wat voor soort huisvestingslocatie komt er en voor hoe lang?
10.Is de huisvestingslocatie aan de Spoorweg een AZC?
11.Waar komt de huisvestingslocatie?
12.Waarom is de keuze gevallen op het perceel aan de Spoorweg? Zijn er ook andere locaties onderzocht?
13.Wanneer gaat de huisvestingslocatie open?
14.Blijft de crisisnoodopvang in Reynaertland open?
15.Hoeveel opvangplaatsen komen er aan de Spoorweg?
16. Wie gaat deze huisvestingslocatie bouwen?
17. Wat voor asielzoekers komen er in de huisvestingslocatie aan de Spoorweg?
18.Waar komen de asielzoekers vandaan?
19.Zijn de asielzoekers al geregistreerd?
20.Hoelang blijven de asielzoekers in onze gemeente?
21.Wie betaalt deze opvang?
22. Krijgt de gemeente een extra uitkering (bonus) voor het opvangen van asielzoekers?
23. Hoe maken we afspraken met het COA?
24.Kan ik meepraten over de realisatie van deze huisvestingslocatie?
25. Waar kan ik meer uitleg krijgen en met vragen terecht?
26. Wat is de status van de omgevingsvergunning en is het mogelijk om bezwaar te maken
27. Wat als koopwoningen in de omgeving minder waard worden door de plannen?
28. Hoe gaan we omwonenden informeren?
29. Hoe houdt het COA contact met de buurtbewoners als de huisvestingslocatie is geopend?
30. Kan ik iets doen om te helpen?
31. Hoe zit het met de veiligheid?
32. Hoe wordt het terrein ingericht?
33. Regelt de gemeente onderwijs of opvang voor kinderen die in de huisvestingslocatie verblijven?
34. Wat gaan de mensen die op de huisvestingslocatie verblijven overdag doen?
35. Waar lees ik meer informatie over het asielbeleid in Nederland?

 

1. Waarom opvangplaatsen voor asielzoekers in onze gemeente?

Nederland heeft te maken met een groeiend aantal asielaanvragen van vluchtelingen uit de hele wereld. Het Centraal Orgaan Opvang asielzoekers (COA) heeft een groot tekort aan opvanglocaties. De bestaande asielzoekerscentra (AZC’s) zitten overvol. Het aanmeldcentrum Ter Apel kan het grote aantal nieuwe vluchtelingen niet aan. Daarom zijn er landelijk en regionaal afspraken gemaakt. Elke regio moet een bijdrage leveren.
Alle Zeeuwse gemeenten nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid om een deel van de vluchtelingen op te vangen. Ook onze gemeente.


2. Er is een nieuw kabinet. Wat voor effect heeft het regeerprogramma op de opvang in onze gemeente?

Op 13 september 2024 presenteerde Kabinet Schoof het regeerprogramma. Een belangrijk onderdeel daarvan is asiel & migratie. Het kabinet heeft plannen om het strengste asielbeleid ooit voor elkaar te krijgen. Minister Faber wil de noodtoestand uitroepen. Ze werkt aan een asielcrisiswet. Ook wil het kabinet de Spreidingswet intrekken. De Eerste en Tweede Kamer moeten nog wel instemmen met deze plannen.

Waarom gaat de gemeente Hulst dan toch door met het project Spoorweg? De huidige wetgeving blijft bestaan totdat er een nieuwe wet is. Dat kan nog lang duren. Voor de asielzoekers en vluchtelingen uit Oekraïne die nu al in Nederland zijn, is huisvesting nodig. Daarom nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. We dragen met de locatie aan de Spoorweg bij aan voldoende opvangplaatsen.

De aanmeldlocatie voor asielzoekers in Ter Apel zit vol en er is een tekort aan opvangplaatsen in Nederland. Dat vraagstuk is niet direct opgelost. Daarbij komt dat we voor een groep vluchtelingen uit Oekraïne die al in onze gemeente verblijven op zoek zijn naar een alternatieve locatie. De locatie De Blaauwe Hoeve waar zij nu verblijven, staat op de planning voor de zomer 2025 te slopen.
We realiseren aan de Spoorweg een flexibele huisvestingslocatie. Als er minder asielzoekers en vluchtelingen naar Nederland komen, dan benutten we deze locatie voor huisvesting van andere doelgroepen. Denk daarbij aan starters, arbeidsmigranten, statushouders en andere mensen die om dringende redenen huisvesting nodig hebben.
 

3. Vangt onze gemeente op dit moment asielzoekers op?

In Hulst is er sinds oktober 2022 crisisnoodopvang voor asielzoekers in Reynaertland. Hier bieden we momenteel onderdak aan circa 50 asielzoekers. Deze mensen verhuizen naar de nieuwe locatie aan de Spoorweg.

 

4. Vangt onze gemeente vluchtelingen uit Oekraïne op?

In onze gemeente wonen nu zo’n 150 vluchtelingen uit Oekraïne. Zij verblijven voornamelijk in panden die voor de zomer 2025 worden gesloopt.

 

5. Wat is het verschil tussen een crisisnoodopvang, een noodopvang en een AZC?

Tijdens de asielprocedure zitten asielzoekers in asielzoekerscentra (AZC). Niet genoeg plaats in de AZC’s? Dan vangt het COA de asielzoekers tijdelijk op in noodopvang. Dit zijn tijdelijke locaties met minder voorzieningen dan de standaard AZC’s, Als ook daar te weinig plaatsen zijn, worden er crisisnoodopvanglocaties (CNO’s) geopend.
Als de procedure is afgerond, worden zij statushouder of moeten zij het land verlaten.

Asielzoekers worden statushouders op het moment dat ze een verblijfsvergunning krijgen. Het COA koppelt deze vergunninghouders aan een gemeente. Deze gemeente helpt de statushouder aan een huurwoning.

 

6. Wat is het COA?

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) zorgt voor de opvang van asielzoekers in Nederland tijdens de asielprocedure. Dit houdt in dat het COA zorgt voor huisvesting vanaf het moment dat de asielzoeker asiel aanvraagt in Nederland tot aan het moment dat de asielzoeker Nederland moet verlaten of een verblijfsvergunning krijgt. Zie ook: www.coa.nl

 

7. Waarom is een nieuwe huisvestingslocatie nodig in onze gemeente?

In Zeeland moeten we in 2025 – op basis van de Spreidingswet - 2.109 asielzoekers opvangen. De Zeeuwse gemeenten spraken af de opvangplaatsen eerlijk te verdelen. Voor Hulst betekent dit 154 asielzoekers. De Zeeuws-Vlaamse gemeenten spraken af zich hier samen op voor te bereiden. 
Er blijft ook opvang nodig voor Oekraïense vluchtelingen. Dat komt door de nog steeds voortdurende oorlog. Landelijk is er een tekort aan opvangplaatsen voor vluchtelingen uit Oekraïne. Aan alle gemeenten is gevraagd om mee te denken in oplossingen.
De locaties waar nu Oekraïense vluchtelingen in onze gemeente zijn gehuisvest, staan op de planning voor sloop en herontwikkeling. Dat betekent dat we voor deze groep vanaf 1 januari 2025 een nieuwe locatie moeten zoeken.

 

8. Verhuizen de Oekraïense vluchtelingen die nu bij partculieren zijn gehuisvest ook naar deze nieuwe locatie aan de Spoorweg?

Voor de vluchtelingen uit Oekraïne die op dit moment verblijven op de locatie De Blaauwe Hoeve, zijn we op zoek naar een alternatieve locatie. De panden waarin ze nu verblijven staan op de planning om voor de zomer 2025 te slopen.
 

9. Wat voor soort huisvestingslocatie komt er en voor hoe lang?

We hebben een flexibele locatie nodig voor een periode van tien tot maximaal 15 jaar. Een gecombineerde opvang voor zowel asielzoekers als Oekraïense vluchtelingen heeft de voorkeur.
We maken een flexibele opvanglocatie omdat we deze dan ook nog later – als deze niet meer voor de opvang van asielzoekers/vluchtelingen nodig zou zijn – voor andere doelgroepen bruikbaar is. Denk daarbij aan arbeidsmigranten, starters, statushouders en andere mensen die om hoogdringende reden huisvesting nodig hebben.

 

10. Is de huisvestingslocatie aan de Spoorweg een AZC?

Het is geen AZC. Het is deels een opvang voor Oekraïense vluchtelingen en deels een noodopvang voor asielzoekers.

 

11. Waar komt de huisvestingslocatie?

Deze nieuwe huisvestingslocatie realiseren we aan de Spoorweg in Hulst - perceelnummer HUL00 M 302. We zochten een locatie in of aan de rand van een grotere kern. Daar zijn voorzieningen die voor de opgevangen gezinnen en personen noodzakelijk zijn. Het perceel aan de Spoorweg kochten we in januari 2024 voor dit doel aan.

 

12. Waarom viel de keuze op het perceel aan de Spoorweg? Zijn er ook andere locaties onderzocht?

Er zijn diverse locaties onderzocht. Bij de zoektocht naar een locatie voor een flexibele huisvestingslocatie zijn er uiteenlopende zaken om rekening mee te houden. Het gaat om randvoorwaarden en wet- en regelgeving.
Er zijn onder andere de richtlijnen van de VNG en eisen van het COA. Een locatie in of aan de rand van een grotere kern is nodig. Daar zijn voorzieningen die voor de opvang van gezinnen en personen noodzakelijk zijn. Daarnaast moet een locatie wat betreft bestemmingsplan geschikt zijn of tijdelijk geschikt kunnen worden gemaakt. Ook aspecten als geluidsnormen en (verkeers)veiligheid spelen een rol. De aanwezigheid van kabels en leidingen in percelen is ook een punt van aandacht. Ook liggen delen van onze gemeente in beschermd stadsgezicht.
De locatie aan de Spoorweg doorstond de toets.
 

13. Wanneer gaat de huisvestingslocatie open?

Bij het realiseren van de flexibele huisvestingslocatie komt heel wat kijken. Dat neemt tijd in beslag. We streven naar de opening van de locatie in 2025.

 

14. Blijft de crisisnoodopvang in Reynaertland open?

De crisisnoodopvang in Reynaertland – waar nu zo'n 50 asielzoekers verblijven - blijft open tot de nieuwe locatie aan de Spoorweg klaar is.

 

15. Hoeveel huisvestingsplaatsen komen er aan de Spoorweg?

We gaan uit van een locatie die ruimte biedt aan maximaal honderd asielzoekers en 150 plaatsen voor Oekraïense vluchtelingen. Komen er in de loop van de tijd minder asielzoekers en vluchtelingen naar Nederland? Dan gebruiken we de locatie voor andere doelgroepen.
We bereiden een locatie voor met 58 flexwoningen. Deze zijn deels geschikt voor vier personen en deels voor zes personen.

 

16. Wie gaat deze huisvestingslocatie bouwen?

De aanbestedingsprocedure loopt. Bedrijven konden zich melden. Dat gaat via Tenderned. Het is een Europese aanbesteding. Daar zijn strikte regels voor.
De aanbesteding zorgt uiteindelijk voor het antwoord op de vraag ‘Welk bedrijf gaat de huisvestingslocatie realiseren?’. Verwachting is dat we dat voor het eind van jaar weten.

Het project omvat de realisatie van de 58 flexwoningen en bijbehorende voorzieningen. Het gaat om woningen met onder andere elk een leef/-eetruimte, badkamer en slaapkamers. Bij de ‘bijbehorende voorzieningen’ moet u denken aan onder andere multifunctionele ruimtes voor ontmoeting en scholing en kantoorruimtes.
 

17. Wat voor asielzoekers komen er in de huisvestingslocatie aan de Spoorweg?

Wij weten nu nog niet hoe de groep asielzoekers eruitziet. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) gaat hier over. Wij gaan er vanuit dat er een gemengde groep komt van gezinnen en alleenstaanden.

 

18. Waar komen de asielzoekers vandaan?

Naar alle waarschijnlijkheid komen de meeste mensen die we hier opvangen vanuit het aanmeldcentrum Ter Apel naar Hulst. Mogelijk komen er ook mensen vanuit andere opvanglocaties naar Hulst. Dat kan zijn omdat een bepaalde locatie sluit of omdat er teveel mensen verblijven.

 

19. Zijn de asielzoekers al geregistreerd?

Het COA registreert alle mensen zodra ze bij hen binnenkomen.

 

20. Hoelang blijven de asielzoekers in onze gemeente?

Wanneer en hoelang asielzoekers in onze gemeente blijven, weten we nu nog niet. Wel weten we dat we de flexibele opvanglocatie maken voor een periode van tien tot maximaal 15 jaar.

 

21. Wie betaalt deze opvang?

De gemeente Hulst kocht in januari 2024 het perceel grond aan de Spoorweg in Hulst. Op die manier houden we zelf de regie. Als er minder asielzoekers en vluchtelingen naar Nederland komen, dan benutten we deze locatie voor huisvesting van andere doelgroepen. Dat hebben we dan ook zelf in de hand. Denk bij die andere doelgroepen aan starters, arbeidsmigranten, statushouders en andere mensen die om dringende redenen huisvesting nodig hebben.
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) betaalt de kosten voor de opvang van asielzoekers. De gemeente is verantwoordelijk voor het organiseren van opvanglocaties voor vluchtelingen uit Oekraïne. Daarvoor ontvangt de gemeente middelen van het rijk.

 

22. Krijgt de gemeente een extra uitkering (bonus) voor het opvangen van asielzoekers?

De gemeente krijgt geen extra bonus voor het opvangen van asielzoekers. Gemeenten ontvangen wel een bedrag van het rijk voor het opvangen van vluchtelingen uit Oekraïne. Dit is geen bonus, maar een uitkering per opgevangen vluchteling.
 
Sinds 1 februari 2024 is de Spreidingswet van kracht. Formeel heet die: Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen. De basis van deze wet is:
- solidariteit tussen gemeenten
- een evenwichtige spreiding over het land
- het zoveel mogelijk vrijwillig ter beschikking stellen van opvangplaatsen
- het voorkomen van crisisnoodopvang.
De wet introduceert een verdeelsysteem, met twee fasen.
Indien gemeenten duurzame opvangplaatsen aanhouden of creëren in fase één, kan het Rijk hiervoor een specifieke uitkering verstrekken. Deze uitkering kan de gemeente besteden aan een ander doel dan de opvang van asielzoekers. Dit is dus een aanvulling op de compensatie van de extra kosten die gemeenten maken voor de opvangvoorzieningen voor asielzoekers.
Zijn er nog meer plekken nodig? Dan worden in fase twee deze overige plekken verdeeld over de gemeenten naar rato van het inwonertal en op de sociaaleconomische status. Hierbij tellen de eerdere vrijwillig aangeboden plekken niet mee.

 

23. Hoe maken we afspraken met het COA?

Voor elke opvanglocatie maakt het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) met de gemeente afspraken over onder meer het aantal opvangplaatsen, de looptijd van de opvang, de overlegstructuur, het onderwijs, de gezondheidzorg, de handhaving van de openbare orde en veiligheid en de financiering. Deze afspraken legen de gemeente en het COA vast in de bestuursovereenkomst. We zijn op dit moment in overleg met het COA over deze overeenkomst.

We hebben ondertussen een intentieovereenkomst met het COA. Dat is een overeenkomst op hoofdlijnen. Daarin staan afspraken over onder andere de kosten, de huurperiode (15 jaar), het maximaal aantal asielzoekers (100), het aantal woningen (18) en het maximaal aantal asielzoekers per woning (6).
We gaan nu verder in gesprek met het COA over verschillende onderwerpen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld onderwijs, zorg en veiligheid in en om de locatie, begeleiding en dagbesteding. Ook daarover maken we afspraken. Die schrijven we neer in een bestuursovereenkomst.
 

24. Kan ik meepraten over de realisatie van deze huisvestingslocatie?

Op 12 december 2023 informeerden we de omwonenden in een eerste nieuwsbrief. Op 20 december 2023 was er een openbare informatieavond. Als eerste stap in het participatieproces installeerden we een klankbordgroep. Een zo’n breed mogelijk gesprek en zoveel mogelijk inbreng, dat was en is het doel. De klankbordgroep was de springplank voor het verdere participatieproces. Dat proces startte in maart 2024. De kaders hiervoor stelden we in februari in overleg met de gemeenteraad vast.

We vroegen omwonenden en andere betrokkenen mee te denken over de vraag: Wat is er nodig om ervoor te zorgen dat iedereen op en rond de huisvestingslocatie Spoorweg prettig, leefbaar, veilig en gezond kan samenleven?

Het participatietraject verliep onafhankelijk en met externe begeleiding. Meedoen was mogelijk voor iedereen die zich betrokken voelt. Met al deze mensen vond op voorhand een voorbereidend gesprek plaats. Op zaterdag 25 mei 2024 gingen uiteindelijk 48 mensen samen aan de slag met de gestelde vraag. Dat waren direct omwonenden, ondernemers, Oekraïense vluchtelingen uit onze gemeente en overige betrokkenen. Zij werkten binnen de op voorhand gestelde kaders. Eén dag bleek niet genoeg om alles te bespreken. Daarom maakten zij op dinsdagavond 28 mei 2024 de klus af. Wat zij in gezamenlijkheid concludeerden, overhandigden zij op dinsdagavond 28 mei 2024 aan burgemeester Ilona Jense-van Haarst.

De deelnemers dachten na over de inrichting van het perceel. En zij bepaalden wat er nodig is om te zorgen dat het goed gaat met iedereen als er Oekraïners en asielzoekers gebruik maken van de huisvestingslocatie. De aanwezigen spraken over vier thema’s:
-De bouw/realisatie van de huisvestingslocatie
-Hoe leven de bewoners van de locatie samen
-Hoe leven de bewoners en de omwonenden samen
-De veiligheid.

Zaken die onder andere aanbod kwamen, waren de praktische verdeling van de bewoners over de woonunits, een fietsenstalling, veiligheid op en om de locatie, de ingang van het terrein, de geluidswal/-scherm, parkeerruimte, recreatiemogelijkheden, huisregels, onderhoud van het terrein, gezondheidszorg, vrijwilligerswerk en integratie.

Daarnaast besloten zij tot de oprichting van diverse werkgroepen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan thema’s als veiligheid, dagbesteding, bouwen, taallessen, introductie in de gemeente, moestuintjes, opendag, enzovoorts. Deze werkgroepen gaan zowel tijdens de realisatieperiode als na de opening van de locatie aan het werk. Wie gaat zich voor wat inzetten? Ook die vraag beantwoordden de deelnemers op 25/28 mei.
In de kerngroep is van elke werkgroep iemand vertegenwoordigd.

 

25. Waar kan ik meer uitleg krijgen en met vragen terecht?

Voor vragen kunt u terecht op het telefoonnummer 14 0114. U kunt ook mailen naar info@gemeentehulst.nl onder vermelding van ‘opvanglocatie Spoorweg’.
Heeft u behoefte aan een nadere uitleg? Dan is een persoonlijk gesprek ook mogelijk. Stuur hiervoor een e-mail naar info@gemeentehulst.nl onder vermelding van ‘persoonlijk gesprek Spoorweg’.

 

26. Wat is de status van de omgevingsvergunning en is het mogelijk om bezwaar te maken?

Voor de flexibele huisvestingslocatie is een omgevingsvergunning nodig. Die vragen we aan in twee delen. Het eerste deel van de omgevingsvergunning verleenden we op 27 september 2024. De officiële publicatie van de vergunning was op 1 oktober 2024. U vindt de publicatie op www.officielebekendmakingen.nl.
Dit eerste deel van de vergunning is het planologische deel. Het perceel aan de Spoorweg heeft een agrarische bestemming. Woningbouw kan daar dus niet. Met deze vergunning maken we dat wel (tijdelijk) mogelijk.

Bezwaar maken was mogelijk tot en met vrijdag 8 november 2024.  

Deel 2 van de omgevingsvergunning volgt later. Die gaat over hoe de gebouwen op het terrein komen te staan, hoe die gebouwen er uit zien, enzovoorts. Zodra we dat weten, vragen we het tweede deel van de omgevingsvergunning aan. Pas na het verlenen van die vergunning, is bouwen op het perceel aan de Spoorweg mogelijk.

 

27. Wat als koopwoningen in de omgeving minder waard worden door de plannen?

De komst van een opvanglocatie zorgt er niet per definitie voor dat de waarde van een koopwoning daalt. Verwacht u dit wel? Dan is het mogelijk een procedure tot het vorderen van nadeelcompensatie in te dienen. U moet daarbij bewijzen dat de eventuele waardevermindering een rechtstreeks gevolg (causaal verband) is van de komst van de opvanglocatie.
Lees meer over planschade op de website van de Rijksoverheid.

 

28. Hoe gaan we omwonenden informeren?

We blijven in gesprek. Daarbij helpen de geformeerde werkgroepen en de kerngroep goed. Maar ook direct omwonenden en overige betrokkenen die niet deelnamen aan de meedenkdagen, blijven we informeren en uitnodigen tot dialoog. We blijven gedurende het gehele traject communiceren. Dat doen we op verschillende manieren.
We informeren omwonenden via nieuwsbrief. In de periode tot opening van de opvanglocatie maken we als er nieuwe informatie is weer een nieuwsbrief. Op die momenten communiceren we ook via onze informatiepagina’s in het Zeeuws-Vlaams Advertentieblad.
Op onze website voegen we steeds actuele informatie toe.
De communicatie binnen de werkgroepen is in handen van de werkgroep zelf.
Wij hebben met regelmaat overleg met de kerngroep. Daarin is van elke werkgroep iemand vertegenwoordigd. Ook zijn er overleggen tussen de gemeente en de werkgroepen.
 

29. Hoe houdt het COA contact met de buurtbewoners als de huisvestingslocatie is geopend?

1.    Contact tussen de opvanglocatie en de omgeving
Goed contact met de omgeving is belangrijk. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) zet zich ervoor in dat buurtbewoners en bewoners van de opvanglocatie met elkaar kennismaken. En met elkaar in contact blijven. In vrijwel elke opvanglocatie organiseren vrijwilligers activiteiten waar bewoners en omwonenden elkaar ontmoeten. In Hulst zijn ondertussen werkgroepen gevormd. Daarin zitten inwoners van onze gemeente. Zij bereiden alvast activiteiten en andere zaken voor om de bewoners van de flexibele huisvestingslocatie te laten integreren in onze gemeente.
Het COA organiseert – in samenwerking met vrijwilligers – ook een open dag. Iedereen is dan welkom voor een kennismaking.
De locatiemanager van de opvanglocatie onderhoudt contact met onder meer de gemeente, de wijkagent, de plaatselijke winkeliersvereniging en sociaal-culturele organisaties.

2.    Omwonendenoverleg
Al vóór de opening van een opvanglocatie, stelt COA een overlegcommissie in: het  'omwonendenoverleg'. Naast de locatiemanager van de opvanglocatie en de gemeente, zitten in deze commissie vertegenwoordigers vanuit de buurt. Via dit overleg wil COA onder meer ophalen wat er leeft zodat we daar tijdig op kunnen inspelen.  

3.    Klachten
Ook eventuele klachten wil het COA zo snel mogelijk bespreekbaar te maken. De locatiemanager is vanuit het COA het eerste aanspreekpunt voor vragen en klachten uit de directe omgeving. Voor klachten die niet langs deze weg zijn opgelost, bestaat de COA Klachtenregeling.

 

30. Kan ik iets doen om te helpen?

Als u mee wilt praten tijdens de realisatieperiode, kan dit via één van de werkgroepen. Interesse om deel te nemen aan één van de werkgroepen? Neem dan contact op met ons op telefoonnummer 14 0114 of via e-mail info@gemeentehulst.nl. We brengen u dan in contact met de kerngroep. In de kerngroep is van elke werkgroep iemand vertegenwoordigd.
Na opening van de opvanglocatie kunnen vrijwilligers ook een bijdrage leveren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het organiseren van activiteiten of het helpen bij dingen die nodig zijn.

 

31. Hoe zit het met de veiligheid?

Het COA zorgt voor dagelijkse leiding op de locatie. Daarnaast is er 24 uur per dag begeleiding en beveiliging aanwezig. Dat gebeurt door een beveiligingsbedrijf dat hier ervaring mee heeft. Dit om de opvang voor zowel inwoners als de asielzoekers zo goed en veilig mogelijk te laten verlopen. De beveiligers zullen herkenbaar zijn.

Om de huisvestingslocatie veilig en leefbaar te houden, zijn er huisregels die iedereen moet naleven. Als de huisregels worden overtreden, treffen we maatregelen. Strafbare feiten melden we altijd bij de politie. Mensen die meerdere malen overlast geven, worden verwijderd uit de locatie en onze gemeente.

Om mee te denken in de voorbereiding is er een werkgroep Veiligheid gevormd. Deze kwam voort uit het participatietraject dat in het voorjaar 2024 plaats vond. Deze werkgroep denkt nu reeds mee over de verschillende veiligheidsonderwerpen. In de werkgroep zitten inwoners van onze gemeente.

 

32. Hoe wordt het terrein ingericht?

Om mee te denken in de voorbereiding is er een werkgroep Bouwen gevormd. Deze kwam vooruit uit het participatietraject dat in het voorjaar 2024 plaats vond. In de werkgroep zitten inwoners van onze gemeente.
Deze werkgroep denkt nu reeds mee over de inrichting van het terrein. Denk bij de inrichting aan onder andere woningen, ruimten voor ontmoeting en scholing, kantoorruimten, parkeerruimte en beplanting/groen. Er komen 58 flexwoningen op het terrein. Het gaat om woningen onder andere met elk een leef-/eetruimte, keuken, badkamer en slaapkamers.

 

33. Regelt de gemeente onderwijs of opvang voor kinderen die in de opvanglocatie verblijven?

Ja – onderwijs en kinderopvang regelen we.

 

34. Wat gaan de mensen die op de opvanglocatie verblijven overdag doen?

De mensen die in de opvang verblijven, hebben dezelfde rechten en plichten als ieder ander in Nederland als het aan komt op bewegingsvrijheid. Ze mogen zich dus vrij bewegen in de gemeente. Het COA kent huisregels. Bewoners krijgen deze in hun eigen taal uitgereikt. Ook krijgen ze uitleg over rechten, plichten en omgangsvormen in Nederland. De mensen zijn zelf verantwoordelijk voor het bijhouden/schoonhouden van hun eigen leefomgeving. Leerplichtige kinderen volgen onderwijs.  
Daarnaast hebben volwassenen gesprekken met onder meer de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en VluchtelingenWerk. Ze bereiden zich met programma’s en/of vrijwilligerswerk voor op hun toekomst. Dat kan zowel op als buiten de locatie zijn. Met organisaties en partijen in de omgeving gaan we zoeken naar een zinvolle tijds- en dagbesteding. Asielzoekers mogen ook werken, mits zij in het bezit zijn van een Burgerservicenummer (BSN).  
Voor vluchtelingen uit Oekraïne gelden andere regels. Vluchtelingen die onder de Richtlijn tijdelijke bescherming Oekraïne vallen, mogen betaald werk doen in Nederland zonder werkvergunning.
 

35. Waar lees ik meer informatie over het asielbeleid in Nederland?

Kijk daarvoor op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid