Subsidie voor vergroening van uw bedrijfsperceel

Het klimaat verandert. Daardoor is er steeds vaker extreem weer. Denk aan langere periodes van droogte en hitte, maar ook aan heftige regenbuien en stormen. Het klimaatbestendig inrichten van berdrijfspercelen is belangrijk om in te spelen op die weersextremen. Voor het vergroenen van uw bedrijfsperceel stelt de provincie subsidie beschikbaar.

Voordelen voor bedrijven
Vergroening en minder verharding heeft veel voordelen, voor ondernemers, medewerkers en bezoekers. Een groen bedrijventerrein maakt de werkomgeving gezonder en aantrekkelijker. Een natuurlijke omgeving zorgt voor hogere productiviteit en meer werkplezier.
Daarnaast heeft vergroening bedrijfseconomische voordelen:
•    De natuurlijke koeling van een groen dak van het pand verlaagt energiekosten. Het verlaagt ook hittestress op warme dagen.
•    Bomen vangen wind, dat zorgt ervoor dat gebouwen minder snel afkoelen. Dus lagere energielasten in koudere maanden
•    De vastgoedwaarde van een bedrijfsperceel stijgt bij vergroening met 5 tot 10 procent.
•    Minder kans op wateroverlast: groen vangt regenwater op en zorgt dat meer water de grond in kan zakken.

Van groene parkeerplaats tot groen dak
Maatregelen zijn bijvoorbeeld de aanleg van waterdoorlatende verharding, groene daken en het planten van bomen, hagen en struiken. Vaak geven klimaatbestendige maatregelen ook een impuls aan de biodiversiteit. Twee vliegen in één klap!

Goed van start met een gratis scan
Vindt u het lastig om de kansen op uw perceel in kaart te brengen? Laat dan gratis een terreinscan uitvoeren door Stichting Landschapsbeheer Zeeland. Een expert adviseert dan over de mogelijkheden om uw perceel klimaatadaptiever en biodiverser in te richten. Vervolgens begeleiden ze bedrijven bij het opstellen van een plan en een goede subsidieaanvraag.

Subsidie aanvragen
De subsidie is bedoeld voor percelen op bedrijventerreinen en kantoorlocaties. Eigenaren of erfpachters van bedrijfspercelen kunnen de subsidie aanvragen. Er is subsidie mogelijk voor 50% van de kosten van de maatregelen. Per aanvraag is er een subsidie van maximaal 50.000 euro.
De aanvraagperiode loopt nog tot en met 1 oktober 2024.
Bij de aanvragen kijkt de provincie naar de mate waarin ze bijdragen aan de biodiversiteit en de klimaatadaptatie. Maatregelen moet u binnen twee jaar na verlening van de subsidie uitvoeren.
Meer informatie over de regeling en het aanvraagformulier vindt u hier.