Tweede Kamerverkiezingen oktober 2025
Op 3 juni 2025 viel het kabinet Schoof. Daarom komen er vervroegd Tweede Kamerverkiezingen. Die zijn op woensdag 29 oktober 2025. De gemeente regelt praktische zaken voor deze verkiezingen en zorgt voor de stembureaus.
Op deze pagina vindt u de informatie over deze verkiezingen.
- Kandidatenlijsten – op wie kunt u stemmen?
- Stemgerechtigden – wie mogen stemmen?
- Stempas beschadigd, kwijt of niet ontvangen?
- Stembureaus – waar kunt u stemmen?
- Helpen op een stembureau
- Identiteitsbewijs - niet vergeten
- Volmachten – voor als u zelf niet kunt komen
- Kiezerspas – wilt u in een andere gemeente stemmen?
- Stemmen bij tijdelijk verblijf in het buitenland
- Uitslag verkiezingen
- Informatie van de rijksoverheid
- Publicatieborden verkiezingsaffiches
Kandidatenlijsten - Op wie kunt u stemmen op 29 oktober?
Op welke kandidaten kunt u stemmen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen?
Landelijk nemen 27 verschillende politieke partijen deel aan de verkiezingen.
Ter vergelijk: Aan de Tweede Kamerverkiezing van 2023 deden 26 partijen mee.
Niet alle partijen mogen meedoen in alle kieskringen. In Zeeland krijgt u als stemgerechtigde de keuze uit 22 partijen. Dat is er één minder dan in 2023. Toen waren het er 23 in onze kieskring.
De kandidatenlijsten worden tussen 10 en 24 oktober 2025 bezorgd.
Zodra de kandidatenlijsten beschikbaar zijn, voegen we die hier ook toe.
U kunt in onze gemeenteop 29 oktober kiezen uit 22 partijen.
Deze partijen hebben tezamen in totaal 1.065 kandidaten. Keuze genoeg dus!
Stemgerechtigden - Wie mogen stemmen op 29 oktober?
Bij de Tweede Kamer verkiezingen mag iedereen stemmen, die:
- Niet is uitgesloten van het kiesrecht
- De Nederlandse nationaliteit heeft
- Op 29 oktober 2025 achttien jaar of ouder is
U ontvangt van ons alleen een stempas als u op 15 september 2025 (dag van de kandidaatstelling) ingeschreven was in de basisregistratie personen van onze gemeente.
In onze gemeente vallen de stempassen uiterlijk 15 oktober 2025 in de brievenbus. Stemgerechtigd en op 15 oktober 2025 nog geen stempas ontvangen? Neem dan even contact met ons op via tel. 14 0114.
De stempas toont aan dat u mag stemmen. Zonder de stempas kunt u geen stem uitbrengen.
Onze gemeente telt 19.555 kiesgerechtigden.
Niet iedereen die mag stemmen, komt ook. Dat is jammer, want het reilen en zeilen van de Tweede Kamer raakt iedere inwoner van Nederland, dus ook u. Gooi uw stem niet weg en kom stemmen op 29 oktober 2025.
Stempas beschadigd, kwijt of niet ontvangen?
Stempassen vallen uiterljk 15 oktober 2025 in de brievenbus.
U kunt de vervangende stempas digitaal, schriftelijk of persoonlijk aanvragen.
Digitaal aanvragen
Voor de digitale aanvraag heeft u DigiD nodig. De digitale aanvraag doet u via deze link. Dit kan tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025.
Schriftelijk aanvragen
Vul dit formulier volledig in en stuur het per post naar: Gemeente Hulst t.a.v. team Verkiezingen, Postbus 49, 4560 AA Hulst óf per e-mail naar: info@gemeentehulst.nl.
Dit kan tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025.
Persoonlijk aanvragen
U kunt de vervangende stempas aan de balie in de gemeentewinkel (Grote Markt 21 in Hulst) aanvragen. Dit kan tot uiterlijk dinsdag 28 oktober 2025 - vóór 12.00 uur op afspraak. Maak hiervoor een afspraak via onze website of u belt met 14 0114. Vergeet niet om een rijbewijs, paspoort of identiteitskaart mee te nemen.
Als u een vervangende stempas heeft gekregen, kunt u niet meer met de oude stempas stemmen.
Stembureaus - Waar kunt u stemmen op 29 oktober?
In totaal zijn er op 29 oktober 2025 op 18 locaties in onze gemeente stembureaus.
Deze zijn geopend van 7.30 tot 21.00 uur.
Een stempas ontvangen? Dan kiest u op 29 oktober zelf in welk stembureau u stemt. We vragen u wel - voor zover dat mogelijk is - te stemmen in het stembureau dat op de stempas staat. Op die manier verspreiden we de kiezers zoveel mogelijk over de stembureaus in onze gemeente.
Op 29 oktober 2025 zijn er stembureaus op deze locaties:
Hulst
- Stadhuis - Grote Markt 21
- De Blaauwe Hoeve - Truffinoweg 2
– Gemeenschapscentrum Den Dullaert – Sportlaan 24
– Reynaertcollege – Gildenstraat 1
– Clubhuis Hockeyclub Rapide – Wittebrugstraat 6
Clinge – Gemeenschapscentrum Malpertuus – Malpertuuslaan 6
Nieuw Namen – Gemeenschapscentrum De Kauter – Hulsterloostraat 81
Graauw – Gemeenschapshuis – Dorpsstraat 46
Sint Jansteen
– Gemeenschapscentrum De Warande – Wilhelminastraat 43
– Basisschool Inghelosenberghe (gymzaal) – Badhuisweg 11
Heikant – Gemeenschapscentrum ’t Heike – Julianastraat 1
Kloosterzande
– Dorpscentrum Binnendéur – Pastoor Smuldersstraat 1
– Hontenissehal – Emmastraat 23
Lamswaarde – Dorpscentrum De Luifel – Dreef 2
Terhole – Dorpshuis Brandershole – Vlietstraat 2
Vogelwaarde – Dorpscentrum – Populierenstraat 41
Ossenisse – Gemeenschapshuis Hof ter Nesse - Kipstraat 12
Hengstdijk – Dorpscentrum De Schuur – Kievitstraat 26
Stembureau voor slechtzienden/blinden
In onze gemeente kunnen kiezers met een gezichtsbeperking (blinden / slechtzienden) zelfstandig stemmen. Daarvoor is er een stemmal met audio-ondersteuning. Ook voor laaggeletterden en mensen met dyslexie is dit mogelijk een goed hulpmiddel.
In welk stembureau kan dat?
De stemmal is beschikbaar in het stembureau in het stadhuis in Hulst (Grote Markt 21).
Op dit stembureau is een stembureaumedewerker aanwezig die uitleg kan geven over het gebruik van de stemmal.
Hoe werkt een stemmal met audio-ondersteuning? Dat wordt in deze film uitgelegd.
De medewerker van het stembureau legt uw stembiljet in een speciaal ontwikkelde mal met gaatjes. Via de soundbox met koptelefoon krijgt u te horen welke partijen en kandidaten op de lijst staan. U hoort ook het nummer van de gewenste partij en van de kandidaat op wie u wilt stemmen. Op de mal staan de partijen met voelbare cijfers en in braille. De juiste kandidaat vindt u door, onder de gewenste partij, gaatjes te tellen. Met het potlood maakt u het gewenste vakje rood.
Op de dag van de verkiezingen hebben we op 18 locaties in onze gemeente stembureaus. Daarvoor zijn heel wat stembureauleden nodig. Als de stembureaus sluiten, moeten we alle stemmen tellen. Dat doen de leden van het stembureau. Zij krijgen daarbij hulp van tellers. Op die moment hebben we voldoende stembureauleden en tellers. Maar reserveleden en -tellers zijn nog welkom.
Interesse? Meld u dan via deze link. : https://hulst.stembureauleden.nl/nieuwe-leden
We zetten u dan op de reservelijst. In geval dat er iemand uitvalt, benaderen we mensen van de reservelijst.
Als lid bent u vanaf 07.00 uur tot na het tellen van de stemmen aanwezig. Als teller bent u vanaf 21.00 uur tot na het tellen van de stemmen aanwezig. Voor het helpen op een stembureau krijgt u een vergoeding. Als lid of teller bent u verplicht een online training te doen.
Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer 14 0114 of via e-mail info@gemeentehulst.nl
Identiteitsbewijs - niet vergeten
Bij het stemmen moet u zichzelf identificeren. Dat betekent dat u - naast uw stempas - ook een identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs) meeneemt. Dat mag 29 oktober 2025 maximaal vijf jaar zijn verlopen. Als u zich niet kunt identificeren, mag u helaas niet stemmen.
Bent u namens iemand anders gemachtigd om zijn/haar stem uit te brengen? Vergeet dan ook niet een kopie van het identiteitsbewijs van die betreffende persoon mee te nemen.
Volmachten – voor als u zelf niet kunt komen
Op 29 oktober 2025 niet in de gelegenheid om zelf naar het stembureau te komen? Dan kunt u toch stemmen. Machtig dan een andere stemgerechtigde om namens u te stemmen. Dat heet een volmacht. Een gemachtigde mag voor maximaal twee andere personen stemmen.
Hoe werkt het?
De stempas ontvangt u uiterlijk 15 oktober 2025.
Vul de achterkant van uw stempas in (bij: Volmachtbewijs).
U en degene die u machtigt ondertekenen allebei uw stempas.
De gemachtigde moet in onze gemeente wonen.
Geef degene die u machtigt uw stempas mee en een kopie van uw legitimatiebewijs. Dit mag ook een digitale kopie (een foto) zijn op bijvoorbeeld een tablet of een smartphone. De pasfoto en handtekening moeten wel goed zichtbaar zijn. Het legitimatiebewijs mag maximaal vijf jaar verlopen zijn.
Let op: De gemachtigde moet uw stem tegelijk met zijn of haar eigen stem uitbrengen.
Wilt u toch zelf uw stem uitbrengen? Dan gaat u zelf stemmen met uw stempas. U mag deze volmacht altijd weer intrekken.
Wanneer vraagt u een schriftelijke volmacht aan?
Bent u niet thuis als de stempas bij u in de bus valt? Of is er een andere reden waardoor u niet kunt wachten op de ontvangst van uw stempas? Vraag dan een schriftelijke volmacht aan. U kunt het digitaal of schriftelijk aanvragen:
Digitaal aanvragen
Voor de digitale aanvraag heeft u DigiD nodig.
Voor de digitale aanvraag hebben u en uw gemachtigde een DigiD nodig. De digitale aanvraag doet u via deze link.
Heeft uw gemachtigde geen DigiD? Download dan dit formulier. Laat de gemachtigde het formulier invullen en ondertekenen. Daarna voegt u dit formulier toe in de digitale aanvraag.
Schriftelijk aanvragen
Download dit formulier.
Het ingevulde en ondertekende formulier kunt u of:
- Scannen en per e-mail sturen naar: info@gemeentehulst.nl.
- Per post sturen naar gemeente Hulst - team verkiezingen, Postbus 49, 4560 AA Hulst
- Inleveren bij de balie in de gemeentewinkel aan de Grote markt 24 in Hulst.
Zorg dat uw schriftelijk verzoek uiterlijk 24 oktober 2025 door ons is ontvangen.
Let op: Een schriftelijke volmacht kunt u niet intrekken. Zelf stemmen is dan niet meer mogelijk.
Kiezerspas - wilt u in een andere gemeente stemmen?
Dan kunt u een kiezerspas aanvragen. Met de kiezerspas kunt u op 29 oktober 2025 binnen heel Nederland stemmen.
Let op: De aanvraag voor een kiezerspas moet uiterlijk 24 oktober 2025 door ons zijn ontvangen. Daarna is het aanvragen van een kiezerspas niet meer mogelijk. Als de kiezerspas zoek raakt, ontvangt u geen nieuwe pas.
U kunt de kiezerspas digitaal, schriftelijk of persoonlijk aanvragen.
Digitaal aanvragen
Voor de digitale aanvraag heeft u DigiD nodig. De digitale aanvraagd doet u via deze link. Dit kan tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025.
Schriftelijk aanvragen
Vul dit formulier volledig in en stuur het per post naar: Gemeente Hulst t.a.v. Team Verkiezingen, Postbus 49, 4560 AA Hulst óf per e-mail naar: info@gemeentehulst.nl.
Dit kan tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025.
Persoonlijk aanvragen
U kunt de kiezerspas aan de balie in de gemeentewinkel (Grote Markt 24 in Hulst) aanvragen. Dit kan tot uiterlijk dinsdag 28 oktober 2025 - vóór 12:00 uur op afspraak. Maak hiervoor een afspraak via onze website of u belt met 14 0114.
Vergeet niet om een rijbewijs, paspoort of identiteitskaart mee te nemen.
Stemmen bij tijdelijk verblijf in het buitenland
Bent u op 29 oktober 2025 - tijdens de Tweede Kamerverkiezingen - in het buitenland? Bijvoorbeeld voor werk, studie of vakantie? En staat u nog wel ingeschreven in onze gemeente? Stem dan via een volmacht of per brief.
Hoe gaat stemmen per brief?
U kunt per brief stemmen vanaf uw tijdelijke buitenlandse adres. Daarvoor heeft u een briefstembewijs nodig. Dit vraagt u aan bij de gemeente Den Haag via deze link.
Uw aanvraag moet uiterlijk 1 oktober bij de gemeente Den Haag binnen zijn.
Op 29 oktober 2025 sluiten om 21.00 uur alle stembureaus in onze gemeente. Dan begint het tellen van de stemmen onder leiding van de voorzitter van het stembureau.
Zodra in de loop van de avond een uitslag van een stembureau bekend is, voegen we die op deze pagina toe. Als van alle stembureaus de uitslag is ontvangen, volgt de totaal uitslag. Het gaat daarbij om de voorlopige uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van de gemeente Hulst – op partijniveau.
De voorlopige uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van de gemeente Hulst – op kandidaatsniveau – volgt op donderdag 30 oktober 2025.
De rijksoverheid publiceert de officiële landelijke uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen op de website van de Kiesraad
Informatie van de rijksoverheid
Op www.elkestemtelt.nl staat informatie van de Rijksoverheid over de Tweede Kamerverkiezingen.
Publicatieborden verkiezingsaffiches
We plaatsen op verschillende plaatsen in onze gemeente borden. Politieke partijen kunnen daarop hun verkiezingsaffiches hangen.
Deze borden vindt u op deze plaatsen:
Hulst
1. Stationsweg (plantsoen)
2. Kruising Grote Markt / Steenstraat (achter de kerkmuur)
3. Kruising Glacisweg / Zoutestraat
4. Dubbele Poort
5. Sportlaan (bij parking Van Ceulenplein)
Sint Jansteen
1. Geslechtendijk (bij Baronieplein)
Clinge
1. ’s-Gravenstraat (op dorpsplein (plantsoen))
Heikant
1. Julianastraat (bij ’t Heike (tegen de muur))
Nieuw Namen
1. Kruising Hulsterloostraat / Hombachstraat
Graauw
1. Dorpsstraat (bij parkeerterrein)
Kloosterzande
1. Marijkeplein
Vogelwaarde
1. Kruispunt Bossestraat / Schoolstraat
Hengstdijk
1. Sint Josephstraat (bij parking)
Ossenisse
1. Lageweg (bij parkeervakken)
Walsoorden
1. Walsoordensestraat (bij glasbak)
Lamswaarde
1. Jacobus de Waalstraat (bij pastorie)
Terholde
1. Notendijk (bij dorpshuis)
De borden zijn vanaf 15 september 2025 beschikbaar.
Wanneer u gebruik maakt van de borden, houdt zich u dan de volgende richtlijnen:
- Verkiezingsreclame van de partijen brengt u enkel aan op de door de gemeente voorziene borden (niet op of aan verlichtingspalen, bushokjes enz.)
- Per partij is er ruimte voor één affiche op A2-formaat (420 x 594 mm).
- U gebruikt enkel de voorkanten van de borden.
- U plakt posters enkel met behangplaksel. Gebruik geen stickers of andere zelfklevende zaken. Houdt u zich daar niet aan? Dan sturen wij u een rekening voor de verwijdering van de posters en aanbrengen van een nieuwe beschermlaag op de borden.
- U plaatst bij het plakken geen ladders tegen de borden.