Gemeenteraadsverkiezingen 2026
In maart 2026 vinden in Nederland de Gemeenteraadsverkiezingen plaats. De dag van de verkiezingen is woensdag 18 maart 2026.
Op deze pagina vindt u de informatie over deze verkiezingen. Deze pagina vullen we stapsgewijs aan met nieuwe informatie.
Registratie van nieuwe politieke partijen
Helpen op een stembureau
Registratie van nieuwe politieke partijen
Politieke partijen hebben meestal een naam, een zogenaamde aanduiding. Deze aanduiding staat boven de kandidatenlijst op het stembiljet. Wilt u als nieuwe lokale partij meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing in de gemeente Hulst? Dan kunt u uw aanduiding uiterlijk 22 december 2025 registreren bij het gemeentelijk centraal stembureau.
Hiervoor maakt u een afspraak met een medewerker van team Verkiezingen op telefoonnummer 14 0114.
Wat registreert u?
U registreert de naam waarmee uw partij op het stembiljet komt te staan, de aanduiding. Dit kan een volledige naam zijn, een afkorting of een combinatie daarvan. Bijvoorbeeld:
- Hulst in Balans
- HiB
- HiB (Hulst in Balans)
- Hulst in Balans (HiB)
Een partij geldt ook als nieuw als:
- Een lokale afdeling van een landelijke of provinciale partij voor het eerst meedoet met een eigen aanduiding (bijvoorbeeld Bloemenpartij Hulst in plaats van Bloemenpartij).
- Twee of meer partijen fuseren door een nieuwe vereniging op te richten.
Soms wil een partij van naam veranderen. De partij moet dan een schriftelijk wijzigingsverzoek indienen bij het centraal stembureau. Ook zo’n wijzigingsverzoek moet uiterlijk 22 december 2025 ontvangen zijn door het gemeentelijk centraal stembureau. Deze beoordeelt het verzoek op dezelfde manier als een gewoon registratieverzoek. De partij hoeft echter geen waarborgsom te betalen.
Welke documenten moet u inleveren?
Bij het indienen van een registratieverzoek voor een nieuwe partij moet u de volgende documenten inleveren:
- Een volledig ingevuld registratieverzoek;
- Een kopie van de notariële akte met de statuten van de vereniging (uw partij moet een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid zijn);
- Een betalingsbewijs van de waarborgsom (€ 112,50).
Wanneer hoeft u zich niet te registeren?
Als uw aanduiding al geregistreerd is bij de vorige verkiezing en u een geldige kandidatenlijst heeft ingeleverd, is registratie niet nodig.
Registratie is ook niet nodig als u geen naam boven de lijst met kandidaten wilt (blanco lijst).
Als u meedoet met precies dezelfde aanduiding van een partij die al in het landelijke of provinciale register staat, hoeft u de aanduiding ook niet te registreren. De landelijke of provinciale registratie geldt dan ook voor uw deelname. Dit heet doorwerking. Er is dan wel toestemming nodig van de landelijke of provinciale politieke partij.
De volgende partijen hebben bij de vorige gemeenteraadsverkiezing een geldige kandidatenlijst ingeleverd en hoeven zich niet opnieuw te registreren:
- Algemeen Belang Groot Hulst
- HulstPLUS
- Groot Hontenisse - Hulst
Een overzicht van alle geregistreerde aanduidingen voor de Provinciale Staten van Zeeland vindt u op de website van de gemeente Middelburg.
Een overzicht van alle geregistreerde aanduidingen voor de Tweede Kamer vindt u op de website van de Kiesraad.
Waarborgsom registratie aanduiding
Voor de registratie van een nieuwe aanduiding moet een waarborgsom van 112,50 euro worden overgemaakt. De waarborgsom kan worden overgemaakt naar:
IBAN : NL77BNGH0285004271
Rekeninghouder: Gem Hulst, Postbus 49, 4560 AA Hulst
Onder vermelding van: “Waarborgsom” en de naam van de politieke partij
De waarborgsom wordt teruggegeven als de partij voor de gemeenteraadsverkiezing van 18 maart 2026 een geldige kandidatenlijst inlevert.
Beoordeling registratieverzoek
Het centraal stembureau van de gemeente Hulst beslist zo snel mogelijk over een verzoek tot registratie van een aanduiding en kijkt daarbij naar de voorwaarden uit artikel G3 van de Kieswet:
- In strijd met de openbare orde.
- Verwarrend of lijkt te veel op een andere geregistreerde naam of registratieverzoek.
- Misleidend voor kiezers.
- Meer dan 35 tekens.
- Naam komt overeen met een verboden organisatie.
- Een ander verzoek met dezelfde aanduiding kwam eerder binnen (zelfs op dezelfde dag)
Publicatie van gegevens
Na goedkeuring wordt de aanduiding opgenomen in het register van het Centraal stembureau van de gemeente Hulst. Hier worden ook contactgegevens vermeld (zoals telefoonnummer, e-mailadres en eventuele website).
Op 18 maart 2026 zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad. Daarvoor zijn heel wat stembureauleden nodig. Als de stembureaus sluiten, moeten we alle stemmen tellen. Dat doen de leden van het stembureau. Zij krijgen daarbij hulp van tellers. We zijn nog op zoek naar nieuwe stembureauleden en tellers. Interesse? Meld u dan via deze link.
Als lid bent u vanaf 07.00 uur tot na het tellen van de stemmen aanwezig. Als teller bent u vanaf 21.00 uur tot na het tellen van de stemmen aanwezig. Voor het helpen op een stembureau krijgt u een vergoeding. Als lid of teller bent u verplicht een online training te doen.
Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer 14 0114 of via e-mail info@gemeentehulst.nl