Verzoek over persoonsgegevens indienen
Scroll naar
De gemeente houdt verschillende persoonsgegevens van u bij. Bijvoorbeeld de gegevens die u invult als u een vergunning aanvraagt. De persoonsgegevens worden op verschillende manieren verwerkt en bewaard. Dit gebeurt op een zorgvuldige, veilige en transparante manier. Dat is verplicht.
U heeft een aantal rechten. Daarmee krijgt u meer inzicht in en controle over uw persoonsgegevens. U kunt de gemeente vragen om:
- uw persoonsgegevens in te zien (recht van inzage)
- uw gegevens te verbeteren (recht op rectificatie)
- uw gegevens te verwijderen (recht op vergetelheid)
- uw gegevens minder uitgebreid te verwerken (recht op beperking)
- een overzicht van uw gegevens te ontvangen in een goed leesbare en digitale vorm
- uw gegevens over te dragen aan een andere instantie of een bedrijf (dataportabiliteit)
- informatie te geven over instanties, bedrijven of personen die uw gegevens hebben ontvangen van de gemeente
- te stoppen met de verwerking van uw gegevens
- geen besluit te nemen zonder dat een ambtenaar hierbij betrokken is geweest. Sommige besluiten worden automatisch door een systeem genomen. U kunt eisen dat altijd een ambtenaar het besluit neemt of controleert.
De gemeente verwerkt veel van uw persoonsgegevens omdat dit in de wet staat. U kunt dan niet of maar beperkt gebruikmaken van uw rechten. U kunt bijvoorbeeld niet vragen om te stoppen met het verwerken van uw gegevens als de gemeente verplicht is deze gegevens bij te houden.
U kunt wel altijd om informatie vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens. U moet daar een duidelijk antwoord op krijgen.
Voorwaarden
De voorwaarden voor het indienen van een verzoek over persoonsgegevens zijn in ieder geval:
- Het gaat om persoonsgegevens van:
- uzelf
- een kind jonger dan 16 jaar van wie u de wettelijk vertegenwoordiger bent
- U mag iemand anders vragen om namens u een verzoek in te dienen (een gemachtigde).
- Het gaat om persoonsgegevens die worden geregistreerd door de gemeente. Of door instanties die hiervoor een duidelijke opdracht hebben gekregen van de gemeente.
- Uw rechten kunnen beperkt worden als dit in een wettelijke regeling staat. Zo kunt u niet vragen om verwijdering van uw persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).
Bijzonderheden
- Informatie over de bescherming van persoonsgegevens (Rijksoverheid.nl)
- Informatie over de bescherming van persoonsgegevens (Autoriteit Persoonsgegevens)
Wetten
Termijn
De beslissing over een concreet verzoek over uw persoonsgegevens krijgt u binnen 1 maand. Deze tijd mag eenmaal verlengd worden met 2 maanden. Als de gemeente de termijn wil verlengen, hoort u dit binnen 1 maand na ontvangst van uw verzoek. De termijn gaat in nadat u zich geïdentificeerd heeft, bijvoorbeeld met uw DigiD.
Heeft u om informatie over het gebruik van uw persoonsgegevens gevraagd? Een antwoord op dit verzoek krijgt u binnen een redelijke termijn. Dit hangt ervan af of uw verzoek om informatie complex is.
Aanpak
U dient een verzoek in over uw persoonsgegevens via het formulier Verzoek met betrekking tot persoonsgegevens. Gemeente Hulst moet u identificeren voordat het verzoek in behandeling kan worden genomen. Daarom bent u verplicht om in te loggen met DigiD of eIdas.
Zo bekijkt u een aantal van uw persoonsgegevens:
- Log in op de website MijnOverheid. U heeft hiervoor DigiD nodig.
- Bekijk uw persoonsgegevens.
- U ziet welke organisaties uw gegevens mogen gebruiken en waarvoor.
Bezwaar & beroep
U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw verzoek over uw persoonsgegevens. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.
Als u vindt dat u geen duidelijk antwoord krijgt op uw verzoek om informatie, kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.